Indirecte effecten | Koper van koper
Net zoals Amazon inmiddels meer is dan een online boekhandel, worden autobedrijven gewaardeerd alsof ze bijvoorbeeld ook zelfrijdende taxi’s aanbieden. Deze gekte is in de aandelenkoers van meerdere spelers terug te zien. Zo staat Tesla sinds maart 2020 op +1082%, het Indiase Tata Motors op +661% en Ford op +512%.
Wereldwijd zijn er 47 autobouwers beursgenoteerd. Het zijn allang niet meer de stabiele beursfondsen die het ooit waren, want de branche is fundamenteel veranderd. Anno 2022 is de innovatie in de sector enorm en gaan de investeringen bij steeds meer spelers door het dak – kosten die uiteraard de winst drukken. Zo maakten afgelopen week Volkswagen en Toyota bekend $170 mrd te investeren in elektrische auto’s om het gat met Tesla te dichten. En het zijn niet alleen de traditionele autofabrikanten die al hun kaarten zetten op elektrische voertuigen. Zo kondigde ook de Japanse elektronicagigant Sony onlangs al aan elektrische voertuigen te gaan produceren. Techgigant Apple is al langer bezig met het ontwikkelen van een elektrische auto.
Ik heb geen flauw idee wie de uiteindelijke winnaars zullen zijn, en ik denk dat de mensen in de auto-industrie zelf dit ook niet weten. Er is een kans dat er een shake-out zal plaatsvinden, en daarbij zouden dan waarschijnlijk onverwachte winnaars naar voren komen. Mij zou het niet verbazen als we een herhaling te zien krijgen van de eerste innovatieve periode uit de auto-industrie. In 1909 waren er 272 beursgenoteerde auto-aandelen. Geen enkele daarvan heeft het overleefd. De grote winnaar uit die tijd, Ford, was destijds niet beursgenoteerd.
Koper
Vanwege de grote onvoorspelbaarheid negeer ik de autoaandelen. Wel vind ik de indirecte effecten van de ontwikkelingen in de auto-industrie interessant. De elektriciteit in al die voertuigen stroomt door koperdraadjes, en zodoende komen de aandelen van de kopermijnbouwers in beeld. Het zal die bedrijven worst wezen welke autoproducent hun koper afneemt.
Bovendien is er veel te weinig koper om te kunnen voorzien in uitvoering van alle bestaande productieplannen voor elektrische auto’s. Het is dan ook een understatement dat de concurrentie tussen kopermijnbouwers minder groot is dan die tussen autofabrikanten.
Nog altijd instappen voor het aandeel Teck Resources
Mijn favoriete mijnbouwer is Teck Resources. Sinds ik dit aandeel op 25 maart vorig jaar heb getipt, is het aandeel inclusief dividend en valuta opgelopen met 76%. Het advies blijft ‘kopen’. Teck Resources delft nu nog heel veel verschillende grondstoffen en ik zie het daarom als een soort beleggingsfonds voor grondstoffen. In 2023 zal de koperproductie echter verdubbelen en zal Teck zich volledige richten op grondstoffen die nodig zijn voor de energietransitie. Instappen dus.