Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Opinie Karel Mercx, 14 jan 2022 09:00

Indirecte effecten | Koper van koper

0 0 Leestijd ongeveer

De aandelen van automakers staan in vuur en vlam. Er zijn op dit moment 22 autofabrikanten met een beurswaarde van $25 mrd of meer. Hun gezamenlijke waarde is $2,6 bln, waar dat in 2019 nog $500 mrd was.

Net zoals Amazon inmiddels meer is dan een online boekhandel, worden autobedrijven gewaardeerd alsof ze bijvoorbeeld ook zelfrijdende taxi’s aanbieden. Deze gekte is in de aandelenkoers van meerdere spelers terug te zien. Zo staat Tesla sinds maart 2020 op +1082%, het Indiase Tata Motors op +661% en Ford op +512%.

Wereldwijd zijn er 47 autobouwers beursgenoteerd. Het zijn allang niet meer de stabiele beursfondsen die het ooit waren, want de branche is fundamenteel veranderd. Anno 2022 is de innovatie in de sector enorm en gaan de investeringen bij steeds meer spelers door het dak – kosten die uiteraard de winst drukken. Zo maakten afgelopen week Volkswagen en Toyota bekend $170 mrd te investeren in elektrische auto’s om het gat met Tesla te dichten. En het zijn niet alleen de traditionele autofabrikanten die al hun kaarten zetten op elektrische voertuigen. Zo kondigde ook de Japanse elektronicagigant Sony onlangs al aan elektrische voertuigen te gaan produceren. Techgigant Apple is al langer bezig met het ontwikkelen van een elektrische auto.

Ik heb geen flauw idee wie de uiteindelijke winnaars zullen zijn, en ik denk dat de mensen in de auto-industrie zelf dit ook niet weten. Er is een kans dat er een shake-out zal plaatsvinden, en daarbij zouden dan waarschijnlijk onverwachte winnaars naar voren komen. Mij zou het niet verbazen als we een herhaling te zien krijgen van de eerste innovatieve periode uit de auto-industrie. In 1909 waren er 272 beursgenoteerde auto-aandelen. Geen enkele daarvan heeft het overleefd. De grote winnaar uit die tijd, Ford, was destijds niet beursgenoteerd.

Koper

Vanwege de grote onvoorspelbaarheid negeer ik de autoaandelen. Wel vind ik de indirecte effecten van de ontwikkelingen in de auto-industrie interessant. De elektriciteit in al die voertuigen stroomt door koperdraadjes, en zodoende komen de aandelen van de kopermijnbouwers in beeld. Het zal die bedrijven worst wezen welke autoproducent hun koper afneemt.

Bovendien is er veel te weinig koper om te kunnen voorzien in uitvoering van alle bestaande productieplannen voor elektrische auto’s. Het is dan ook een understatement dat de concurrentie tussen kopermijnbouwers minder groot is dan die tussen autofabrikanten.

Nog altijd instappen voor het aandeel Teck Resources

Mijn favoriete mijnbouwer is Teck Resources. Sinds ik dit aandeel op 25 maart vorig jaar heb getipt, is het aandeel inclusief dividend en valuta opgelopen met 76%. Het advies blijft ‘kopen’. Teck Resources delft nu nog heel veel verschillende grondstoffen en ik zie het daarom als een soort beleggingsfonds voor grondstoffen. In 2023 zal de koperproductie echter verdubbelen en zal Teck zich volledige richten op grondstoffen die nodig zijn voor de energietransitie. Instappen dus.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ