Boston Beer | Zeer teleurstellend
Boston Beer leek interessant vanwege de focus op innovatieve alcoholische dranken met een smaakje, zoals de hard selzers, licht alcoholische drank met bruiswater en fruitaroma’s. Vooral jongeren voelen zich hierdoor aangesproken. Maar laat het nu juist dit segment zijn geweest waar vorig jaar flink de klad in kwam, terwijl het concern juist had ingezet op snelle groei en hierop anticiperend grote voorraden opgebouwd. Uiteindelijk zorgde dit alleen maar voor hogere kosten.
Cijfers en waardering
Over geheel 2021 schat het concern deze extra directe en indirecte kosten, waaronder afschrijvingen op voorraden, op $132,6 mln. Daar komen ook nog eens extra kosten van $80-$100 mln bij voor advertenties en promotionele acties. Vergeleken met coronajaar 2020 lag de omzet over de eerste negen maanden in 2021 wel een derde hoger, maar door alle kostenstijgingen daalde de nettowinst van $159,1 mln naar $66,3 mln. De winst per aandeel viel terug van $12,90 naar slechts $5,40.
Ook dit jaar verwacht het concern erg gevoelig te zijn voor fluctuaties in de verkopen van de hard seltzers. Wel zou er ruimte zijn voor een prijsverhoging van 3-6% over het gehele assortiment. Met een koers-winstverhouding van rond de 60 – de koers is ongeveer evenredig gedaald met de nettowinst – blijft het aandeel Boston Beer gevoelig voor tegenslagen.
Aandeel Boston Beer blijft op ‘houden’
We geven een mager houdadvies, met de toevoeging dat het aandeel Boston Beer uitsluitend geschikt is voor kleine posities. Voor de lange termijn zijn er wel kansen, maar het concern zal de marktfluctuaties beter moeten managen.