WeTransfer (CPG) | Biedt de komende beursgang kansen?
Als alles goed gaat, krijgt de Nederlandse beurs door middel van een beursgang er deze week een nieuw aandeel bij: Creative Productive Group (CPG), beter bekend als WeTransfer. Dit bedrijf is natuurlijk bekend van het verzenden van grote bestanden via internet, maar het bedrijf biedt ook andere diensten aan. Zo levert het applicaties waarmee op afstand gewerkt kan worden aan projecten. Daarbij richt het zich op de creatieve beroepen, zoals mode-ontwerpers, fotografen en architecten. De gebruikers van deze applicatie zijn freelancers en kleine tot middelgrote bedrijven.
Inkomstenbronnen
CPG verdient op twee manieren geld. Allereerst via advertenties. Op de WeTransfer-pagina kunnen adverteerders een video of beeltenis plaatsen die het hele scherm vult. Dat maakt het anders dan bijvoorbeeld een banner op een website. CPG vindt het belangrijk dat de advertenties een zekere artistieke waarde hebben, en daarmee kan het bedrijf zich ook onderscheiden.
Lees ook: zo beleg je succesvol in een IPO
De tweede bron van inkomsten zijn abonnementen. Voor WeTransfer Pro en Premium betalen klanten een maandelijks bedrag. Daarvoor krijgen ze uitgebreide functionaliteiten en kunnen veel grotere bestanden verstuurd worden. In 2020 waren abonnementen nog goed voor iets meer dan de helft van de omzet, maar in 2021 was dit juist iets minder dan de helft.
Omzet en winst
CPG was in 2019 en 2020 winstgevend. In 2021 lijkt dat niet te zijn gelukt als gevolg van de kosten die het bedrijf heeft gemaakt voor het nieuwe WeTransfer Premium, dat pas enige weken geleden geïntroduceerd is. Ook personeelsaandelen zorgen voor hogere kosten. De omzet in 2021 zal naar verwachting uitkomen op €105 mln. Daarmee zou de omzet in drie jaar tijd met gemiddeld 40,6% per jaar zijn gegroeid, een behoorlijk tempo. Voor 2022 wordt een lager groeitempo verwacht, ruwweg rond 25%. Voor de komende jaren wordt vervolgens een groei van 25 tot 30% verwacht.
Een eerste waardering voor het aandeel CPG
Al met al is dit een interessante beursgang want WeTransfer kent goede vooruitzichten. Maar is het aandeel CPG op dit moment de moeite waard? Daarvoor heb ik gekeken naar twee Amerikaanse bedrijven met concurrerende activiteiten, Dropbox en Adobe. Van deze beursgenoteerde bedrijven is de waardering makkelijk te vinden. Ze zijn wel veel groter, en grotere bedrijven hebben vaak een relatief hogere waardering.
Tel daarbij op dat Amerikaanse technologiebedrijven in de regel hoger gewaardeerd worden dan Europese, en dan mag je verwachten dat CPG in ieder geval bij de introductie een lagere waardering zou moeten krijgen dan dit tweetal. Op basis van de geschatte introductiewaarde van CPG (ongeveer €630 tot 720 mln) heb ik een aantal verhoudingen uitgerekend (zie tabel).
MK/omzet ’21(t) | MK/ebitda ’20 | MK/ebitda ’21(t) | |
CPG | 6,0-6,8 | 37-42 | 31-36 |
Dropbox | 4,4 | 23,7 | 11,9 |
Adobe | 13,6 | 36,5 | 27,5 |
MK= marktkapitalisatie |
Qua marktwaarde ten opzichte van de omzet zit CPG tussen Dropbox en Adobe in. Daar valt iets voor te zeggen, want Dropbox is al jaren verlieslatend terwijl CPG al een paar jaar winstgevend is geweest. Aan de andere kant is Dropbox aanmerkelijk groter: de omzet is zo’n 20 keer die van CPG. Grotere bedrijven hebben vaak een relatief hogere waardering, maar CPG is echt een smallcap.
De verhouding tussen marktwaarde en de ebitda is hoog voor CPG. In het prospectus wordt een aangepaste ebitda gebruikt, waarmee de verhouding voor CPG een stuk lager uitkomt. In deze aangepaste ebitda wordt een aantal posten niet meegerekend, waaronder beloning in aandelen, maar die posten zijn voor beleggers wel een last. Aandelen die het personeel krijgt, verwateren immers het belang van de rest van de eigenaren.
Aandeel CPG start met ‘verkopen’
Bij een bedrijf als deze hoort naar mijn mening een relatief lage waardering bij de beursgang om het aandeel CPG aantrekkelijk te maken voor nieuwe kopers. Een lage waardering lijkt er echter niet uit te rollen, waarschijnlijk omdat een aantal zittende aandeelhouders een zo hoog mogelijke prijs wil voor het belang dat bij de introductie wordt verkocht. Het bedrag dat het bedrijf zelf overhoudt aan de introductie – geld dat kan worden geïnvesteerd – is met €78,5 mln relatief beperkt.
Al met al zie ik te weinig redenen voor een koopadvies op dit moment. Ik start met het advies ‘verkopen’. Als het aandeel naar een lager en dus aantrekkelijker niveau zakt, zou dat kunnen overgaan in ‘kopen’. Want koopwaardig is het aandeel CPG nu wellicht nog niet, interessant is het zeker wel.
NB: Dit artikel is geschreven vóór de verwachte introductie van het aandeel CPG. Inmiddels heeft het bedrijf besloten de beursgang af te blazen. Over een eventueel later tijdstip voor de beursintroductie is nog niets bekend.