Grafiek van de Dag | Zeven vette jaren voor Ferrari?
In totaal wist Ferrari in heel 2021 11.155 voertuigen te verschepen en dat is een toename van 22,3%. Vergeleken met 2019 (pre corona) gaat het om een groei van 10,1%.
Het operationele resultaat (ebitda) kwam in 2021 uit op €1,53 mrd. Vergelijken we dit met dezelfde periode een jaar eerder, dan gaat het om een stijging van 34%. Tegelijkertijd verwacht het bestuur het in 2022 nog wat beter te kunnen doen: Ferrari mikt op een ebitda tussen de €1,65 mrd en €1,70 mrd.
Het succesvolle jaar komt mede door de verkoop van de SF90 Stradale. Het is de eerste hybride met 1000 pk, waarmee je binnen 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur kunt, maar waarmee je indien gewenst ook een stukje volledig elektrisch kunt rijden in stilte.
Zeven vette jaren?
De vraag naar luxe voertuigen heeft beleggers in het aandeel geen windeieren gelegd. Ferrari ging in oktober 2015 naar de beurs voor $52 per aandeel. Gisteravond sloot de notering in de VS (met het toepasselijke beurssymbool RACE) op $238. Of de komende zeven jaar net zo’n succes worden als de laatste zeven jaar, zal afhangen van de transitie naar de elektrische auto.
Op de Capital Markets Day, die plaatsvindt op 16 juni, zal de nieuwe ceo daarover hopelijk meer duidelijkheid verschaffen. In 2025 moet de eerste volledig elektrische Ferrari van de band rollen.