Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen
Grafiek van de Dag Hildo Laman, 11 feb 2022 10:43

Grafiek van de Dag | Geëxplodeerde kosten containervervoer

0 0 Leestijd ongeveer

Er is een groot verschil tussen de inflatie in Europa en de VS (hoog) en Azië (veel lager). In de grafiek van de dag staat een mogelijke verklaring: de kosten voor containervervoer.

Gisteren leidden de Amerikaanse inflatiecijfers tot een aardige daling op de aandelenmarkten. Er zijn verschillende oorzaken voor de hoge inflatie: hogere loonkosten en grondstofkosten (olie) bijvoorbeeld. Ook transport is een stuk duurder: de kosten voor containervervoer zijn geëxplodeerd sinds het begin van de coronaperiode.

De WCI Composite Container Freight Benchmark Index (in de grafiek) is een index waarin de gemiddelde kosten van het vervoeren van een 4o ft container van Azië naar Europa of Noord-Amerika wordt bijgehouden. Deze index stond begin 2020 op ongeveer $1500, nu op meer dan $9000, het zesvoudige dus. Die hogere kosten werken natuurlijk door in de kosten voor de vervoerde producten.

Inflatieverschillen

Deze hoge kosten zijn mogelijk ook een verklaring voor het grote verschil tussen de inflatie in Azië enerzijds en de VS en Europa anderzijds. In China bedraagt de geldontwaarding volgens de laatste cijfers 1,5% op jaarbasis. In Japan is het maar 0,8%. Het zal inmiddels bekend zijn dat de cijfers hier in Europa en in de VS aanmerkelijk hoger liggen.

Het goede nieuws is dat als het containervervoer normaliseert, door terugkeer van personeel en door een groter aanbod van schepen (hogere prijzen trekt meestal meer aanbod aan), dit kan bijdragen aan lagere inflatiecijfers.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.