Heineken | Twijfel aan margedoel
Ondanks lockdowns in veel landen zijn de resultaten van Heineken vorig jaar weer sterk opgeveerd. De verkochte biervolumes stegen op autonome basis met 4,6%, in lijn met de consensusraming. Over het gehele jaar kwam de netto-omzet uit op €21,9 mrd (+11,3%). Daarbij overtrof de autonome groei van 11,4% ruimschoots de consensus van +9,9%.
Het voor bijzondere posten geschoonde bedrijfsresultaat nam op eigen kracht met 43,8% toe naar €3,4 mrd, eveneens boven de analistenconsensus van €3,3 mrd. Dat komt neer op een fraaie margestijging van 12,3% naar 15,6%. Heineken heeft flink bezuinigd. Met een kostenbesparing van €1,3 mrd ligt het op schema om de beoogde €2 mrd aan besparingen in 2023 te halen. Per aandeel verdiende Heineken €3,54 (+76,8%).
Jaarcijfers | |||
in € mrd | 2021 | 2020 | |
Omzet | 21,9 | 19,7 | |
Aangepast bedrijfsresultaat | 3,4 | 2,4 | |
Nettowinst excl. Bijz. posten | 2,0 | 1,2 |
Het bedrijf stelt een dividend voor van €1,24 per aandeel, waar de markt rekening hield met €1,22. Al met al mooie cijfers, zeker in het licht van de nog steeds achterblijvende prestaties in de zeer winstgevende Aziatische regio. In belangrijke afzetmarkten als Vietnam en Cambodja kromp de bierverkoop door lockdowns. In het vierde kwartaal was echter sprake van herstel, toen de coronamaatregelen werden versoepeld. Aantrekkende bierverkopen in deze regio zullen de winstmarge van de groep dit jaar stutten.
Gestegen grondstoffen
De brouwer rekent voor 2022 op een stabiele tot licht hogere operationele winstmarge, hoewel de pandemie de resultaten blijft beïnvloeden. Zo zal het herstel in de Europese horeca nog wat langer duren. Ook merkt de brouwer de negatieve gevolgen van de scherp gestegen grondstof-, transport- en materiaalkosten.
Het bedrijf voorziet een kostenstijging van 15%, wat zal terugkomen in hogere bierprijzen. Dat zou ten koste kunnen gaan van de bierconsumptie, zo waarschuwt de brouwer. Vanwege de hoge inflatie betwijfelt Heineken bovendien of het zijn operationele margedoelstelling van 17% in 2023 kan halen. Het zal hierover later dit jaar nog met een update komen.
De analistenconsensus ging voor de publicatie van de jaarcijfers er nog wel vanuit dat deze marge haalbaar is en zal dus omlaag moeten. De margeprognose voor dit jaar ligt echter in lijn met de verwachtingen. Voor beleggers telden de sterke jaarcijfers zwaarder dan de voorzichtige toon voor 2023. Het aandeel koerst circa 1,7% hoger op het jaarbericht.
Heineken heeft de opgaande lijn weer te pakken en zal profiteren van verder marktherstel. De biervolumes keren waarschijnlijk in 2023 weer terug naar de oude pre-coronaniveaus.
Aangezien Heineken ruwweg 40% van zijn omzet behaalt in de horeca zal de heropening van cafés en restaurants snel terug te zien zijn in de opbrengsten. Ik raam de winst per aandeel voor dit jaar op €4,15, wat een k/w oplevert van 23. Als de inflatiedruk afneemt moet Heineken in staat zijn om de margedoelstelling de komende jaren alsnog te halen, waardoor de waardering flink kan dalen. Het aandeel Heineken blijft koopwaardig.