GvdD | MercadoLibre, het Amazon van Latijns-Amerika
MerdacoLibre opereert in 18 landen waaronder Argentinië, Chili, Brazilië, Mexico, Venezuela en Peru. Het bedrijf liet de afgelopen weken een mooie technische double-bottom bounce zien, nadat het een tweede bodem had ingezet op 17 maart. Sinds de IPO in 2007 is het aandeel ruim 4300% gestegen, maar de afgelopen maanden zakte de koers weg onder de $900. Op 2 september 2021 stond het aandeel nog op $2000.
MercadoLibre behaalde over 2021 een omzet van 7,1 mrd dollar. Dit was een stijging van 78% ten opzichte van 2020. Ook boekte het bedrijf een winst van $83 mln, waar het eerder in 2020 nog een verlies leed van $707.000.
Fintech
Naast de activiteiten in e-commerce is MercadoLibre een fintech. Omdat de inwoners van Latijns-Amerika over het algemeen nog vaak met cash betalen, zit MercadoLibre met het betalingssysteem Mercado Pago gebakken; het is de ideale partij om van cash naar digitale betalingen over te stappen. Dit onderdeel was het vierde kwartaal van 2021 zelfs goed voor 37% van de inkomsten. Met Mercado Envios biedt het bedrijf een oplossing voor de logistieke uitdagingen waar Latijns-Amerika mee te maken heeft.
Ook bracht het bedrijf met venture-partner Kaszek vorig jaar een SPAC op de markt. Hiermee wil het investeren in de opkomende tech-markt in Latijns Amerika.