Morningstar | Niet elk luxepaardje even aantrekkelijk
De afgelopen vijf jaar presteerden LVMH (Louis Vuitton), Kering (Gucci) en Hermès (Kelly en Birkin) opvallend goed. Een belangrijke reden hiervoor is dat deze drie reuzen zich de laatste tien jaar meer dan andere bedrijven uit de mode- en luxe-industrie hebben gericht op hun paradepaardjes en op lederwaren als luxetassen en schoenen.
Morningstar verwacht dat LVMH, Kering en Hèrmes hun voorsprong op de concurrentie behouden, omdat zij zich de hoogste marketingbudgetten en de mooiste plekken voor hun winkels kunnen veroorloven. Bovendien hebben zij meer controle over de beschikbare distributiekanalen.
Wel vindt Morningstar de beurswaardering van LVMH en Hermès overtrokken. Bij LVMH zijn beleggers volgens Morningstar te optimistisch over de groei van het marktaandeel van paradepaardje Louis Vuitton in de categorie lederwaren. Voor de komende tien jaar gaat de markt ervan uit dat dit marktaandeel van 20% naar 30% gaat stijgen. Verder is Morningstar kritisch over de inkomsten- en winstontwikkeling van Hermès, vanwege de beperkte productiecapaciteit en stijgende rente. Met name dat laatste zou Hermès’ status als relatief veilige keuze op termijn kunnen aantasten.
Kering is volgens Morningstar reëel geprijsd. De financiële dienstverlener verwacht dat paradepaardje Gucci in het komende decennium met 7% per jaar zal groeien en daarmee nog altijd beter presteert dan het gemiddelde in de luxe-industrie van 5,5%. Wel staat Gucci erom bekend dat de resultaten grilliger zijn dan die van concurrenten. Verder denkt Morningstar dat Gucci meer in marketing moet investeren om de groei vast te houden, waardoor de operationele winstmarge in de komende jaren zal dalen naar 38-39%.