Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Analisten Christian Slagter-Koster, 10 apr 2022 09:00

Morningstar | Niet elk luxepaardje even aantrekkelijk

0 0 Leestijd ongeveer

De aandelen LVMH, Kering en Hermès presteren veel beter dan hun sectorgenoten, maar zijn niet alle drie even aantrekkelijk gewaardeerd.

De afgelopen vijf jaar presteerden LVMH (Louis Vuitton), Kering (Gucci) en Hermès (Kelly en Birkin) opvallend goed. Een belangrijke reden hiervoor is dat deze drie reuzen zich de laatste tien jaar meer dan andere bedrijven uit de mode- en luxe-industrie hebben gericht op hun paradepaardjes en op lederwaren als luxetassen en schoenen.

Morningstar verwacht dat LVMH, Kering en Hèrmes hun voorsprong op de concurrentie behouden, omdat zij zich de hoogste marketingbudgetten en de mooiste plekken voor hun winkels kunnen veroorloven. Bovendien hebben zij meer controle over de beschikbare distributiekanalen.

Wel vindt Morningstar de beurswaardering van LVMH en Hermès overtrokken. Bij LVMH zijn beleggers volgens Morningstar te optimistisch over de groei van het marktaandeel van paradepaardje Louis Vuitton in de categorie lederwaren. Voor de komende tien jaar gaat de markt ervan uit dat dit marktaandeel van 20% naar 30% gaat stijgen. Verder is Morningstar kritisch over de inkomsten- en winstontwikkeling van Hermès, vanwege de beperkte productiecapaciteit en stijgende rente. Met name dat laatste zou Hermès’ status als relatief veilige keuze op termijn kunnen aantasten.

Kering is volgens Morningstar reëel geprijsd. De financiële dienstverlener verwacht dat paradepaardje Gucci in het komende decennium met 7% per jaar zal groeien en daarmee nog altijd beter presteert dan het gemiddelde in de luxe-industrie van 5,5%. Wel staat Gucci erom bekend dat de resultaten grilliger zijn dan die van concurrenten. Verder denkt Morningstar dat Gucci meer in marketing moet investeren om de groei vast te houden, waardoor de operationele winstmarge in de komende jaren zal dalen naar 38-39%.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.