Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies van de dag Jeff Thijssen, 13 apr 2022 14:06

Ebusco | Megaorder helpt grote ambities op weg

0 0 Leestijd ongeveer

Ebusco maakte bij de publicatie van de jaarcijfers bekend een grote order van Deutsche Bahn te hebben binnengehaald. Daarmee wordt de investment case ondersteund dat het bedrijf een technologische voorsprong heeft.

Fabrikant van elektrische bussen Ebusco kwam afgelopen week als een van de laatste met de jaarcijfers. Doordat beleggers bij de beursgang al waren gewaarschuwd dat 2021 een overgangsjaar zou worden, omdat door de coronacrisis veel aanbestedingen in het openbaar vervoer waren uitgesteld, ging de aandacht met name uit naar het orderboek en de toekomstplannen.

Cijfers

Ebusco wist in 2021 een omzet te behalen van €24,3 mln en dat is fors minder vergeleken met de €100 mln in 2020, maar wel in lijn met de verwachting. Het onderliggende operationele verlies van €20,5 mln en het nettoverlies van €26,8  mln waren wel groter dan verwacht. Een van de oorzaken is dat het bedrijf vol inzet op het uitbreiden van de productiecapaciteit.

Had Ebusco in 2020 nog 145 fulltime medewerkers in dienst, eind vorig jaar stond de teller al op 309. Het management verwacht dit jaar de productie in Deurne te kunnen opschalen naar 500 elektrische bussen. Daarnaast liet de onderneming weten in de laatste onderhandelingsfase te zitten voor een eerste fabriek in Frankrijk. Daarmee dient de productiecapaciteit van het model Ebusco 3.0 met 500 bussen per jaar  te worden uitgebreid. Met een kaspositie van ruim €200 mln beschikt het bedrijf over voldoende middelen om te investeren in deze uitbreiding.

Ebusco heeft grote ambities. Op de middellange termijn wil het de productie namelijk opschroeven naar 3000 bussen per jaar en daarbij mikt het op een ebitda-marge van meer dan 35%. Bij een gemiddelde verkoopprijs van circa €525.000 per bus komt de omzet dan uit op €1,6 mrd. De weg daarnaartoe is natuurlijk nog lang en de concurrentie zal heus niet stil zitten.

Composietstructuur

Desalniettemin lijkt het bedrijf goed gepositioneerd om een flink marktaandeel te pakken. Door haar zelfontwikkelde composietstructuur is de Ebusco 3.0 namelijk ruim 30% lichter dan de bussen die de concurrentie vandaag de dag verkoopt. Daarnaast heeft de bus een bereik van 575 kilometer, wat volgens experts uit de industrie 50% meer is dan de beste concurrent. Ook liggen de totale gebruikskosten meer dan 25% lager dan bij andere aanbieders van elektrische bussen en is de Ebusco 3.0 volgens analisten ook al 10% voordeliger dan een dieselbus. Dit moet Ebusco helpen bij het winnen van opdrachten en dat lukt met name in Duitsland.

In 2021 wist het bedrijf een belangrijke order binnen te halen van de Berliner Verkehrsbetriebe, waardoor het jaar werd afgesloten met een orderboek van 325 bussen. Daarnaast werd bij de cijfers bekend dat Ebusco een raamwerkovereenkomst heeft gesloten met Deutsche Bahn, de grootste openbaarvervoer-maatschappij van Duitsland. Hierdoor is de teller van het aantal orders opgelopen naar 1274 bussen. Kanttekening daarbij is dat het niet alleen om vaste orders gaat. Voor een groot deel is Ebusco nog altijd afhankelijk of de opdrachtgever de optie zal lichten. In de meeste gevallen lijkt de kans daarop echter groot want de transitie naar elektrisch vervoer staat overal hoog op de agenda.

Aandeel Ebusco blijft koopwaardig

Dit jaar verwacht Ebusco in ieder geval 285 bussen te leveren, hetgeen overeen zou moeten komen met een omzet van circa €150 mln. De jaren erna reken ik net als menig analist op een flinke omzet- en winstgroei. Bij een geschatte k/w 2023 van 31 is het aandeel Ebusco niet goedkoop te noemen. Tegelijkertijd kan de waardering snel afnemen als de groei doorzet. Ik herhaal het koopadvies. Doordat een trackrecord nog ontbreekt en een groot gedeelte van het orderboek nog niet 100% garantie geeft op bestellingen, raad ik aan niet meer dan 3% te alloceren.

Jaarcijfers
In € mln 2021 2020
Omzet 24,3 100
Ebitda -20,5 27,1
Nettowinst -26,8 16,7

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ