TomTom | Nog een jaar investeren in de toekomst
TomTom heeft in het eerste kwartaal een iets lagere omzet behaald als gevolg van de lagere autoproductie bij klanten (autofabrikanten) en de al jaren slinkende consumententak. Het verlies (€21,5 mln) was een stuk groter dan vorig jaar (€11,5 mln). Dat wordt vooral veroorzaakt door €7,7 mln hogere bestedingen aan onderzoek en ontwikkeling.
Transformatie
TomTom steekt veel geld in de transformatie van zijn producten en diensten. De auto zal in de toekomst niet alleen andere brandstof kennen, maar ook veel digitaler zijn. Auto’s moeten uiteindelijk zelfrijdend worden, maar dat zal nog wel even duren. De komende jaren zal ‘ADAS’ (Advance Driver-Assistence System) veel meer gebruikt worden, een koepelnaam voor hulpsystemen die bepaalde taken overnemen van de bestuurder, maar niet alle. TomTom hoopt een van de grote leveranciers te worden van de navigatie voor ADAS en zelfrijdende auto’s.
Nieuw platform
Het is dan ook goed nieuws dat TomTom nu is aangesloten bij het MIH-consortium. Dit consortium is opgericht door elektronicamaker Foxconn, en heeft als doel een soort platform voor elektrische auto’s te worden. Het idee is dat MIH de manier van werken van elektronicabedrijven gaat toepassen voor elektrische auto’s, die daardoor sneller kunnen worden ontwikkeld en geproduceerd. Het moet natuurlijk maar blijken of dit een succes gaat worden, maar het is een goed teken dat TomTom er nu bij betrokken is.
Advies TomTom
TomTom zit nu al enige jaren in deze transitie. Dit wordt duidelijk weer een jaar waarin vooral geïnvesteerd wordt, en niet veel geoogst. Door het groter dan verwachte verlies afgelopen kwartaal, verlaag ik mijn verwachting naar een verlies van €60,0 mln (€0,45 per aandeel) voor het hele jaar (was €48 mln). Een goed jaar gaat het dus niet worden, maar volgend jaar hoopt TomTom dat de omzet weer zal stijgen en dat er minder geïnvesteerd zal hoeven worden.
Aandeel blijft op ‘houden’
Het bedrijf zou naar mijn schatting dan quitte kunnen spelen: nog altijd geen vetpot, maar beter dan verlies. Er is voorlopig nog genoeg cash, zeker als volgend jaar het investeringstempo omlaag gaat. Een directe reden om het aandeel op dit moment te kopen zie ik niet. Het blijft wachten op tekenen hoe de lange termijn voor TomTom zal gaan uitpakken. Ik handhaaf dus mijn advies: ‘houden’.
TomTom | |||
In mln € | 2023t | 2022t | 2021 |
Omzet | 525,0 | 490,0 | 507,0 |
Nettowinst | 1,0 | -60,0 | -94,7 |
Wpa (in €) | 0,00 | -0,45 | -0,74 |