Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Menno van Hoven, 26 apr 2022 09:47

Union Pacific | Operationele problemen nekken spoorvervoerder

0 0 Leestijd ongeveer

Spoorvoerder Union Pacific zag de winst in het eerste kwartaal flink oplopen door hogere tarieven. Toch zijn er operationele problemen die de beurskoers van het aandeel blijven drukken.

Spoorvervoerder Union Pacific, net als sectorgenoot CSX opgenomen in de Dividendportefeuille van Beleggers Belangen, rapporteerde een winststijging van 21,5% over het eerste kwartaal dankzij herstellende productie in Amerikaanse fabrieken en hogere tarieven voor het vervoer per spoor.

De nettowinst van Union Pacific steeg in het eerste kwartaal naar $1,63 mrd ($1,34 mrd), ofwel $2,57 per aandeel (tegen $2,00 per aandeel in 2021) wat in lijn was met de gemiddelde analistenconsensus. De omzet van Union Pacific steeg met 17% naar $5,86 mrd dankzij een mix van volumegroei (+4%) en hogere prijzen.

De voor spoorvervoerders belangrijke operating ratio, waarbij de uitgaven afgezet worden tegen de omzet, steeg met 70 basispunten naar 59,4% maar ligt bijvoorbeeld nog wel onder die van sectorgenoot CSX met 62,4% in het eerste kwartaal. Het spoornetwerk van Union Pacific strekt zich uit van centraal Amerika naar het westen, met verbindingen tussen Canada en Mexico in het noorden en zuiden.

Personeelstekort

Analisten reageerden verdeeld op de jongste kwartaalcijfers van Union Pacific, dat grote moeite heeft om voldoende geschikt personeel te vinden om aan de sterke vraag te kunnen voldoen. Union Pacific wil dit jaar 1400 mensen aannemen, waarvan er momenteel 500 in opleiding zijn. Het gat wordt deels gevuld met extra inzet van bestaand personeel op andere functies.

Naast hogere loonkosten verwacht Union Pacific ook verder stijgende brandstofkosten die druk zetten op het operationele resultaat. Voor 2022 rekent het bedrijf nu op een ratio van 55% tegen de eerdere prognose van 55,5%.

Aandeel Union Pacific blijft koopwaardig

De operationele problemen zijn voorlopig niet weg en drukken het resultaat. Het aandeel Union Pacific blijft zeer interessant voor de lange termijn, mede vanwege het progressieve dividend, dat bovengemiddeld snel groeide de laatste jaren.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ