Union Pacific | Operationele problemen nekken spoorvervoerder
Spoorvervoerder Union Pacific, net als sectorgenoot CSX opgenomen in de Dividendportefeuille van Beleggers Belangen, rapporteerde een winststijging van 21,5% over het eerste kwartaal dankzij herstellende productie in Amerikaanse fabrieken en hogere tarieven voor het vervoer per spoor.
De nettowinst van Union Pacific steeg in het eerste kwartaal naar $1,63 mrd ($1,34 mrd), ofwel $2,57 per aandeel (tegen $2,00 per aandeel in 2021) wat in lijn was met de gemiddelde analistenconsensus. De omzet van Union Pacific steeg met 17% naar $5,86 mrd dankzij een mix van volumegroei (+4%) en hogere prijzen.
De voor spoorvervoerders belangrijke operating ratio, waarbij de uitgaven afgezet worden tegen de omzet, steeg met 70 basispunten naar 59,4% maar ligt bijvoorbeeld nog wel onder die van sectorgenoot CSX met 62,4% in het eerste kwartaal. Het spoornetwerk van Union Pacific strekt zich uit van centraal Amerika naar het westen, met verbindingen tussen Canada en Mexico in het noorden en zuiden.
Personeelstekort
Analisten reageerden verdeeld op de jongste kwartaalcijfers van Union Pacific, dat grote moeite heeft om voldoende geschikt personeel te vinden om aan de sterke vraag te kunnen voldoen. Union Pacific wil dit jaar 1400 mensen aannemen, waarvan er momenteel 500 in opleiding zijn. Het gat wordt deels gevuld met extra inzet van bestaand personeel op andere functies.
Naast hogere loonkosten verwacht Union Pacific ook verder stijgende brandstofkosten die druk zetten op het operationele resultaat. Voor 2022 rekent het bedrijf nu op een ratio van 55% tegen de eerdere prognose van 55,5%.
Aandeel Union Pacific blijft koopwaardig
De operationele problemen zijn voorlopig niet weg en drukken het resultaat. Het aandeel Union Pacific blijft zeer interessant voor de lange termijn, mede vanwege het progressieve dividend, dat bovengemiddeld snel groeide de laatste jaren.