Sligro | Hogere kosten bij fraai omzetherstel
Sligro heeft over het eerste kwartaal een omzet gerealiseerd van €468 mln, een toename van €140 mln (42,7%) ten opzichte van 2021. De groei werd grotendeels gedreven door het opheffen van de beperkende coronamaatregelen in februari. Eind maart lag de omzet volgens de groothandel in vrijwel alle klantsegmenten, alsmede het totaal, weer op het niveau van voor COVID. Alleen de segmenten catering en zorg halen nog niet de niveaus van voor de pandemie. De grootste sprong maakte het bezorgkanaal, waar de omzet bijna verdubbelde.
Inflatie
De omzettoename wordt ook gedreven door inflatie. Door verstoringen in de toeleveringsketen en de schaarste in producten en grondstoffen, nemen de inkoopprijzen toe. Ook heeft de groothandel extra kosten door stijgende energieprijzen en schaarste in transportcapaciteit. De groothandel vangt deze prijsstijgingen deels op met efficiencyverbeteringen, maar rekent ze voor het overige deel door in de keten. Dit inflatiedeel van de omzetgroei zorgt volgens Sligro niet voor een absolute resultaatsverbetering en drukt op de korte termijn zelfs de relatieve winstgevendheid.
Sligro verwacht dat het herstel van de afzetmarkten zal doorzetten. Maar de ontwikkelingen na de zomer zijn volgens het bedrijf mede afhankelijk van de oorlog in Oekraïne en daardoor minder goed te voorspellen dan normaal. Het bedrijf onthoudt zich dan ook van een concrete voorspelling van de halfjaarresultaten. Op 21 juli worden in tegensteling tot vorige week ook winstcijfers gepubliceerd.
Aandeel Sligro blijft op ‘houden’
Begin dit jaar bleek dat Sligro dankzij kostenbesparingen en het terugschroeven van de investeringen over geheel 2021 winstgevender was dan verwacht. Maar dat geeft weinig aanknopingspunten voor de winstgevendheid dit jaar en gezien de koersontwikkeling hebben beleggers daarover ook geen overdreven verwachtingen. Ons advies voor het aandeel Sligro blijft ‘houden’.