Uniek aandeel in sterke sector
Pretparkbedrijf Seaworld Entertainment maakte vooral de laatste jaren – ondanks de onvermijdelijke coronadip in 2020 – een succesvolle comeback na het rampjaar 2013. De documentaire Blackfish, die het welzijn van orka’s in gevangenschap aan de kaak stelde, zorgde toen voor een halvering van de beurskoers en teruglopende bezoekersaantallen.
Seaworld heeft inmiddels de fokprogramma’s voor orka’s en de spectaculaire shows afgeschaft en richt zich tegenwoordig vooral op speciale ervaringen (tegen betaling) en ontmoetingen met gigantische ‘killer whales’ waarbij het dierenwelzijn centraal staat. Ook zet Seaworld zich in voor de redding van zeezoogdieren en steunt het financieel en middels onderzoek bedreigde soorten waaronder pinguins.
Parken en prijzen
Naast de drie Seaworld-parken, eigenlijk pretparken met achtbanen en ‘thrill rides’, is Seaworld ook eigenaar van Busch Gardens (achtbanen en exotische dieren), Aquatica (waterparken) en Sesame Place (kinderpretparken). Deze in totaal 12 regionale Amerikaanse themaparken waren in 2021 goed voor een recordomzet van $1,5 mrd en analisten verwachten voor 2022 een omzetgroei van 15% tot $1,73 mrd voor Seaworld, dat op 5 mei met eerstekwartaalcijfers komt.
De entreeprijzen van pretparken blijven continu verder stijgen, en zeker na corona staan consumenten te popelen om weer op stap te gaan. Bovendien weet de sector op een slimme manier steeds meer geld binnen te halen (luister hiervoor ook de beleggerspodcast Voorkennis van 28 april).
Aandeel Seaworld biedt complete belegging
Seaworld is qua bedrijfsmix misschien wel het mooiste aandeel binnen de sector en blijft ondanks de koerssprong koopwaardig voor de lange termijn met een geschatte k/w van 16. De hoge winstmarges, ijzersterke balans en cashflow, die met name wordt gebruikt voor de slimme inkoop van eigen aandelen, maken het verhaal voor dit unieke aandeel compleet.
Update Q1 | Beter dan verwachte cijfers
Seaworld kwam zoals aangegeven op 5 mei met cijfers over het eerste kwartaal, waarin traditiegetrouw een negatief resultaat wordt gerapporteerd in aanloop naar de belangrijke zomerperiode. Het was het beste kwartaal in de historie van de uitbater van pretparken in de Verenigde Staten met een verlies van $9 mln, het kleinste ooit in de eerste drie maanden. Bezoekers keerden massaal terug, met een stijging van 53,7% tot 3,4 miljoen klanten, wat hoger is dan in 2019 voor de pandemie.
De omzet van Seaworld steeg met 57,5% naar $98,8 mln en lag ook 22,7% boven het niveau van 2019. De inkomsten per bezoeker bereikten het hoogste niveau ooit op $79,84 dankzij hogere ticketprijzen en uitgaven aan consumpties, extra’s en merchandise in de parken. Al met al kwam het ebitda-resultaat ondanks hogere kosten voor personeel en marketing 161,8% hoger uit op $65,9 mln, wat ook een record is.
Seaworld blijft ondertussen massaal eigen aandelen inkopen. Met een k/w van 14 is het aandeel na de verkoopgolf op de beurzen deze week nog koopwaardiger.