VF Corp | Modeproducent komt gewoon met prima cijfers
De sector Consumer Discretionary, geplaagd door (kosten)infatie, logistieke problemen en het oplaaiende coronavirus in Azië, ligt er dit jaar zeer beroerd bij. Ook ‘big boys’ als Adidas (-31%) en Nike (-35%) doen mee aan de enorme koersdalingen. Na een reeks slechte cijfers van sectorgenoten werd met argusogen gekeken naar Dividendportefeuille-aandeel VF Corporation, het bedrijf achter topmerken als The North Face, Vans, Timberland en Dickies.
Prima cijfers
VF Corporation, een Dividend Aristocrat die net als Nike dit jaar op 35% koersverlies staat, stelde in tegenstelling tot veel concurrenten niet teleur en kwam met prima cijfers. Ditmaal was niet het qua omzet belangrijkste merk Vans (vlakke omzet van $1 mrd in Q4) maar The North Face (omzet +24% naar $800 mln) de drijvende kracht. Ook Timberland (omzet+9%), Dickies (+7%) en de overige merken (+11%) presteerden prima.
VF rapporteerde over het fiscale vierde kwartaal dankzij The North Face uiteindelijk een 9% hogere omzet van $2,83 mrd, wat in lijn was met de gemiddelde consensus van analisten ($2,84 mrd). Ook sterk was de operationele marge, die met 120 basispunten opliep naar 7,9%. Over boekjaar 2022 werd uiteindelijk een 28% hogere omzet van $11,8 mrd gerealiseerd en VF zag de aangepaste wpa met 143% stijgen naar $3,18. Smetje op de cijfers was de (qua omzet kleinste) regio Azië waar door de lockdowns in China de omzet met 11% daalde.
Ook de outlook voor het lopende boekjaar 2023, die uitgaat van ten minste 7% omzetgroei, viel in goede aarde en zorgde voor een 5% hogere koers voor VF in een negatieve beurs. VF rekent op een dubbelcijferige omzetgroei voor The North Face en ‘mid single digit’-groei voor Vans in 2023. De operationele marge moet herstellen naar een meer normale waarde van 13,6%.
Aandeel VF Corp blijft op ‘kopen’
Al met al prima cijfers. Het aandeel VF Corp, dat met een k/w van nog geen 14 en inmiddels 4,2% dividend te laag gewaardeerd wordt, biedt potentie op langere termijn.