Lithium en consorten stuwen prijs van batterij elektrische auto
Deze conclusie trekt het Internationaal Energie Agentschap deze week althans in het rapport Global EV Outlook 2022. Een van de uitdagingen voor de sector is wel dat batterijen duurder lijken te worden, ondanks de technologische vooruitgang en schaalvoordelen. Kobalt- en nikkelprijzen liggen hieraan ten grondslag, maar de prijsontwikkeling van lithium spant de kroon.
De index die de maandelijkse prijsontwikkeling van lithiumcarbonaat en lithiumhydroxide weergeeft, bereikte in april een nieuwe hoogste stand. Daarmee staat de lithiumprijsindex inmiddels vijfmaal zo hoog dan in dezelfde maand een jaar eerder.
Batterijen voor elektrische voertuigen duurder
Blijven de prijzen van belangrijke metalen op een vergelijkbaar hoog niveau als in het eerste kwartaal, dan zal dit er volgens het Internationaal Energie Agentschap waarschijnlijk toe leiden dat batterijen voor EV’s (electric vehicles) over het hele jaar 15% duurder zullen zijn vergeleken met 2021.
Vooralsnog is er weinig te zien van een vertraging van de opmars van de EV door de duurdere batterijen, want in het eerste kwartaal van 2022 kwamen er wereldwijd 2 miljoen elektrische wagens bij. Dat is een stijging van 75% vergeleken met de eerste drie maanden van 2021. Het totaal aantal EV’s dat inmiddels op de wegen rijdt, komt daarmee op 18,5 miljoen. Dit aantal is inclusief hybride voertuigen.
Een groot deel daarvan kwam in 2021 op de markt. In totaal werden er vorig jaar 6,6 miljoen EV’s verkocht. Daarmee waren alle verkochte EV’s vorig jaar goed voor circa 10% van de totale autoverkopen wereldwijd. Interessant feitje voor mensen die de automarkt niet op de voet volgen, is dat de Chinese markt met 3,3 miljoen verkochte EV’s goed was voor de helft van het totaal.
Global EV Outlook 2022
Voor beleggers die bovengemiddelde interesse hebben in de autosector en elektrische voertuigen is de Global EV Outlook 2022 het lezen waard. Naast interessante informatie over de sector kunt u ook de EV-doelstellingen van de verschillende autofabrikanten met elkaar vergelijken.
Mercedes is bijvoorbeeld vanaf 2025 van plan om enkel nog volledig elektrische voertuigen op de markt te brengen. Dat is aanzienlijk sneller dan bijvoorbeeld Volvo. Het Zweedse automerk verwacht pas tegen 2030 de stap te zetten naar volledig elektrisch. Daarmee loopt Volvo toch wel erg achter ten opzichte van de Tesla’s van deze wereld.