Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Grafiek van de Dag Hildo Laman, 3 jun 2022 11:37

Grafieken | Consumer staples zijn veiliger, maar niet immuun

0 0 Leestijd ongeveer

Consumer staples zijn redelijk goed door de daling heen gekomen. Maar kan dat nog omslaan? Een kijkje in de grafieken van 2008/2009 om een indruk te krijgen.

Bepaalde aandelen hebben de naam veilige havens te zijn. Bekende voorbeelden zijn bedrijven die producten verkopen die consumenten met een grote regelmaat kopen. In het Engels worden dit de ‘consumer staples’ genoemd. Coca-Cola is een voorbeeld van zo’n bedrijf.

Dit jaar doet Coca-Cola het eigenlijk best goed, het aandeel staat een procent of 5 hoger. De S&P 500 Consumer Staples Index, met onder andere Coca-Cola, staat niet in de plus, maar met een verlies van ongeveer 5% valt het wel mee. De S&P 500-hoofdindex verliest ongeveer 14%, bijna het drievoudige.

De grote vraag waar beleggers nu mee zitten is of er een wereldwijde recessie komt, of niet. Als die er komt, kunnen koersen nog een tijd verder zakken. Zijn consumer staples dan een goede plek om te schuilen? Tijdens de financiële crisis van 2008/2009 deed deze groep het per saldo beter dan de brede S&P-index. Die laatste ging met meer dan 55% onderuit, terwijl consumer staples iets meer dan 30% verloren (zie de eerste grafiek). Een verlies van 30% is natuurlijk nog steeds niet echt geweldig.

Maar in die periode was een duidelijk verschil te zien in de prestatie van consumer staples in het eerste deel van de crisis en in de laatste, zware maanden. In het eerste jaar van de crash leed de S&P 500 Consumer Staples Index nauwelijks verlies. Maar toen het écht los ging op de beurzen (in negatieve zin), vanaf oktober 2008, verloor deze groep flink: tot en met de bodem op 9 maart 2009 zo’n 30%. Deze laatste periode staat in de tweede grafiek. Consumer staples deden het nog altijd beter dan de S&P 500, maar een verlies van 30% zal voor de meeste beleggers toch niet aanvoelen als een echt veilige haven.

Dit vrij grote verschil is wel te verklaren: in het begin van de periode zullen veel beleggers hun portefeuilles hebben aangepast, en dus consumer staples-aandelen gekocht hebben. Die extra vraag houdt de koersen relatief hoog. Maar die vraag droogt een keer op. Als vervolgens de stemming bijzonder negatief wordt, dan is bijna geen enkel aandeel immuun. Daar komt nog bij dat beleggers mogelijk in de laatste fase consumer staples gingen verkopen om ruimte te maken voor aandelen die veel harder gedaald waren, en daardoor meer potentie boden zodra het herstel eenmaal ingezet zou worden.

Herhaalt de geschiedenis zich? Wie weet. Maar als er een bear markt aankomt, wat nog steeds niet zeker is, is het goed om rekening te houden met wat er de vorige keer gebeurde.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.