Grafiek vd Dag | Profiteren van de groeiende laadpalenmarkt
De wereldwijde omvang van de laadpalenmarkt voor elektrische voertuigen bedroeg vorig jaar circa $18 mrd. Tegen 2028 zou de markt moeten kunnen groeien naar een omvang van $112 mrd. (Bron: Fortune Business Insights)
Chargepoint pikt een graantje mee
De opmars van de laadpaal de komende jaren is een logisch gevolg van de energietransitie, waarbij voertuigen met een verbrandingsmotor zullen worden vervangen door voertuigen met een elektrische batterij. Een groot aantal bedrijven wil van deze trend een graantje meepikken en menig bedrijf lukt dat ook aardig. Een voorbeeld is het Amerikaanse Chargepoint dat deze week met kwartaalcijfers kwam.
De omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar kwam uit op $81,6 mln, hetgeen een verdubbeling is van de $40,5 mln in dezelfde periode een jaar eerder. Voor het boekjaar 2023 mikt de onderneming op een omzet die tussen de $450 en $500 mln uitkomt. In het boekjaar 2022 wist Chargepoint een omzet te realiseren van $242,3 mln.
De onderneming liet daarnaast weten dat de teller van het aantal laadpalen in beheer inmiddels op 188.000 staat (per eind april). Hiervan staan er 57.000 in Europa. Chargepoint is wel nog verlieslatend. In het eerste kwartaal bleef onderaan de streep een verlies over van $89,3 mln.
Nederlandse spelers
Nederlandse beursgenoteerde spelers actief op het gebied van het produceren van laadpalen dan wel het uitbaten ervan zijn Allego, Fastned en Alfen. Daarbij is met name voor de laatstgenoemde onderneming behoorlijk wat appetijt bij beleggers. Alleen dit jaar staat Alfen al op een koerswinst van 14,4% en dat is vrij uniek in een beursklimaat waarin de koersen van groeiaandelen behoorlijk onder druk staan.