Kering | Mee omlaag met markt
Ook Kering ontsnapt niet aan het negatieve sentiment dat in 2022 vooral de groeiaandelen raakt. De sector consumer discretionary, waar Kering onder valt, is met afstand de slechtst presterende sector. De gedachte is dat consumenten minder geld hebben voor niet-noodzakelijke uitgaven en in die lijn ook minder uitgeven aan luxegoederen.
Wat ook niet helpt is dat China, waar corona weer oplaait, met afstand de belangrijkste (groei)markt is voor luxeproducten. Kering is daar met winstmachine Gucci, goed voor de helft van de totale omzet, een belangrijke speler.
Het bedrijf kwam begin juni nog met nieuwe doelstellingen tijdens een investor day. Kering verwacht op middellange termijn een omzet van €15 mrd voor Gucci tegen €9,73 mrd in 2021. Dat moet deels gerealiseerd worden door het openen van nieuwe winkels en prijsverhogingen. Ook wil Kering de verkoop van (luxe) brillen de komende jaren verdubbelen naar €2 mrd waarbij gemikt wordt op een ebit-marge van 15%.
Aandeel Kering blijft koopwaardig
Ten tijde van de tip stond de wereld (en de beurs) er een stuk beter voor en noteerde het aandeel Kering tegen een k/w van 31 voor 2021. Na een koersdaling van 30% in 2022 is die waardering een stuk gunstiger met een geschatte k/w van ruim 15 voor 2022. Kering zal dit jaar naar verwachting een omzetgroei van 15% tot ruim €20 mrd realiseren en biedt momenteel 2,5% dividendrendement. De ijzersterke balans geeft veel vertrouwen en kan ook de komende jaren met gemak een hoger dividend ondersteunen.
Op 27 juli komt Kering met cijfers over het tweede kwartaal en dan wordt duidelijk of de koersdreun terecht was. Voor de lange termijn is het aandeel, net als sectorgenoot LVMH, zonder meer koopwaardig rond de huidige niveaus.