Prachtig koopmoment voor comeback kid in hotelsector
De Amerikaanse hotelgigant Marriott International werd in 2020 noodgedwongen uit de Dividendportefeuille verwijderd na het schrappen van het dividend aan het begin van de coronapandemie. Ook Marriott, dat in 2021 nog altijd ruim 80% van zijn omzet in Noord-Amerika (VS en Canada) realiseerde, werd uiteindelijk keihard geraakt door de pandemie.
In 2020 halveerde de omzet naar $10,5 mrd. Marriott, dat een asset-light business model voert (franchise/managen in plaats van eigendom) zal naar verwachting in 2022 een 43% hogere omzet van bijna $20 mrd realiseren, waarmee het niveau van 2019 weer in zicht komt. Na de nieuwe lockdowns in China – minder reisbewegingen – zetten vooral de recente recessiezorgen, die tot lagere consumentenuitgaven kunnen leiden, de beurskoers van Marriott lager.
Dit zijn echter slechts tijdelijke ontwikkelingen. De vraag naar hotelovernachtingen blijft sterk en zal de komende jaren na de pandemie alleen maar verder aantrekken. De ‘leisure’-vraag oversteeg in het eerste kwartaal reeds het record van 2019 en de verwachting is ook dat het zakelijke verkeer en de groepsboekingen verder zullen aantrekken de komende jaren. De omzet per beschikbare hotelkamer (revpar) herstelde met 96,5% en kan de komende periode volgens analisten verder aantrekken, gezien het gat van nog altijd 19% met de piekniveaus van 2019.
Aandeel Marriot redelijke gewaardeerd
Met een k/w van 23 voor 2022 is de waardering redelijk, zeker met het oog op het voorziene winstherstel de komende jaren. Analistenlieveling Marriott (geen enkel verkoopadvies) kondigde begin mei bovendien aan het dividend weer te hervatten op $0,30 per kwartaal. Ik reken de komende jaren op een sterke groei van dit dividend, dat, net als de beurskoers eerder dit jaar al deed, op jacht kan naar nieuwe recordniveaus. De recente koersdip van het aandeel Marriot levert hoe dan ook een prachtig koopmoment op.