PepsiCo presteert gewoon prima
PepsiCo kwam als eerste portefeuillefonds met resultaten over het tweede kwartaal. De ogen waren vooral gericht op het inflatiespook, angstige analisten vreesden voor een flink lagere vraag. Dat blijkt niet terecht want PepsiCo kwam dinsdag voorbeurs met uitstekende cijfers en ziet wereldwijd weinig invloed van inflatie op de afzet van frisdranken, ontbijtproducten en snacks. Het Amerikaanse bedrijf verhoogde de prijzen en liet weten die verder te willen opkrikken.
De sterke cijfers over het tweede kwartaal werden gestuwd door een blijvend sterke vraag naar de snacks (onder meer de chipsmerken Lays, Doritos en Cheetos) en frisdranken (Pepsi, 7Up, Mountain Dew, Tropicana en Lipton).
Cijfers
De totale omzet van PepsiCo, dat meer dan de helft van zijn verkopen in de Verenigde Staten realiseert, steeg met 5,2% naar $20,23 mrd, wat ruim boven de analistenconsensus van $19,51 mrd lag. Vooral de Noord-Amerikaanse activiteiten presteren sterk, met een organische omzetgroei van 14% voor de snackdivisie Frito-Lay North America en 9% organische groei voor PepsiCo Beverages North America (de Amerikaanse activiteiten worden opgesplitst).
PepsiCo zag consumenten meer snacks en frisdrank kopen, ondanks de hogere prijzen. Wel geeft PepsiCo aan dat er steeds meer weerstand van supermarkten komt, wat de komende periode voor druk kan zorgen aangezien Pepsi de verder stijgende inputkosten door zal rekenen aan de consument.
Aandeel Pepsico blijft op ‘houden’
De aangepaste winst per aandeel van $1,86 lag ook boven de gemiddelde consensus van $1,74 en PepsiCo verhoogde bovendien de outlook voor de organische omzetgroei, die nu wordt ingeschat op 10% in 2022 tegen 8% eerder. Voorts liet PepsiCo weten dit jaar in totaal $7,7 mrd terug te willen sluizen naar aandeelhouders in de vorm van hoofdzakelijk dividend ($6,2 mrd) en aandeleninkoop ($1,5 mrd).
Eerder dit jaar verhoogde PepsiCo het dividend met 7% tot $1,15 per kwartaal, goed voor het 50ste opeenvolgende jaar van dividendgroei. Met een k/w van bijna 26 is het aandeel Pepsico wel duur; het advies is ‘houden’.
De best presterende subsector dit jaar is ‘Beverages’, oftewel (sterke/fris) dranken. ‘Food Products’, waar ook de snacks van Pepsi onder vallen, daalt evengoed nog 3,9% in 2022. Een blik op de Dividend Aristocrats illustreert perfect het bovenstaande, want Coca-Cola doet het met 8% koerswinst in 2022 een stuk beter dan PepsiCo, dat iets minder dan de helft van de totale omzet met frisdranken realiseert.