Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Analisten Stephen Hendriks, 23 jul 2022 09:00

HSBC – Focus op lease in luchtvaart

0 0 Leestijd ongeveer

Binnen de luchtvaartsector ziet HSBC meer kansen voor leasemaatschappijen dan voor luchtvaartmaatschappijen.

De Europese luchtvaartsector heeft het beste tweede kwartaal achter de rug sinds de coronacrisis, stelt HSBC. Ondanks de oorlog in Oekraïne en reisbeperkingen richting Azië in verband met corona, ziet de bank een sterk herstel van het vliegverkeer in Europa, maar ook op verschillende langere routes. Toenemend vliegverkeer zou een positieve ontwikkeling moeten zijn voor de brede luchtvaartindustrie, maar niet alle bedrijven profiteren er (evenveel) van, waarschuwt HSBC. Leasemaatschappijen hebben de beste positie, gevolgd door luchthavens en dan pas de luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM. Personeelstekorten hebben niet alleen een negatief effect op de winstgevendheid van het afgelopen kwartaal maar zorgen er ook voor dat de luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit in het lopende kwartaal minder kunnen uitbreiden dan gehoopt.

Brandstofprijzen

Het nu lopende kwartaal zal volgens HSBC nog wel erg winstgevend zijn. Maar gezien de matige koersontwikkeling kijken beleggers volgens de bank al met enige vrees naar het winterseizoen, wanneer de sector met een mogelijke recessie en aflopende afdekking van brandstofprijzen te maken krijgt. En dat terwijl de financiële positie van veel luchtvaartmaatschappijen nog niet volledig is hersteld na de coronacrisis. Daar tegenover staan mogelijke positieve ontwikkelingen in de vorm van consolidatie in de sector en heropening van Aziatische economieën. Van de acht luchtvaartaandelen die HSBC volgt, hebben er niettemin slechts drie – Aegean, easyJet en Ryanair – een koopadvies.

Luchthavens staan er door hun hoge vaste kostenbasis iets beter voor dan de luchtvaartmaatschappijen. Maar ook de luchthavens lijden onder het personeelstekort. Reizigers die in rijen staan te wachten kunnen niet winkelen. Als de luchtvaartmaatschappijen als gevolg van de recessie en hogere brandstofkosten hun capaciteit niet uitbreiden heeft dat ook negatieve consequenties voor de winstgevendheid van luchthavens. HSBC geeft daarom alleen een koopadvies aan AENA en Fraport.

Moderniseren

Leasemaatschappijen staan er volgens de bank binnen de luchtvaartsector het best voor. Door de gestegen brandstofkosten wordt de noodzaak groter voor luchtvaartmaatschappijen om hun vloot te moderniseren. Maar door de minder solide financiële positie kunnen zij de vliegtuigen zelf niet goed financieren, waardoor leasen een aantrekkelijker optie wordt. De stijgende rente speelt de leasemaatschappijen daarbij ook in de kaart. Zij hebben gunstiger financieringsvoorwaarden dan luchtvaartmaatschappijen. HSBC heeft een koopadvies voor de in de VS genoteerde leasemaatschappijen AerCap en Air Lease.