Offensieve portefeuille | Flow Traders, CFE (DEME) en JET
Het jaarverlies voor de Offensieve portefeuille bedroeg afgelopen vrijdag 19,3%. Dat is aanzienlijk meer dan de 13% bij de laatste update begin juni. De oorzaak voor de daling is snel gevonden. Vier van de vijf grootste posities naar weging – ASML, ASMI, Besi en Flow Traders – leverden de laatste weken flink in. Het aandeel van technologiebedrijf Nedap bleef relatief goed liggen. De recente koersdaling van Flow Traders viel in het bijzonder op.
Het handelshuis, dat vaak profiteert van volatiele periodes op de beurs, verloor enkel op 1 juli al meer dan 10% van zijn beurswaarde zonder concrete aanleiding. Op 22 juli kijk ik daarom met extra interesse naar de cijfers van deze onderneming, om hopelijk een verklaring te vinden waarom het aandeel er zo slecht bij ligt.
De beurskoers van het aandeel Flow Traders staat sinds de start van het jaar al 25,9% lager en dat is een ontwikkeling die ik op voorhand zeker niet had verwacht. In het verleden bleek Flow Traders namelijk telkens een goede hedge te zijn tegen een ommekeer in het beursklimaat.
Splitsing DEME
De afgelopen weken was er relatief weinig nieuws bij de meeste ondernemingen die deel uitmaken van de Offensieve portefeuille. Meest in het oog springend was de splitsing op 30 juni van het Belgische CFE. Voor elk aandeel CFE hebben aandeelhouders één aandeel DEME ontvangen, waardoor de Offensieve portefeuille nu bestaat uit zestien ondernemingen.
Exact een jaar geleden werd het oude CFE opgenomen in de portefeuille tegen een beurskoers van €88,70 per aandeel. Een van de redenen voor opname was dat ik wilde inspelen op een potentiële beursgang van DEME. Daarbij maakte ik de inschatting dat beleggers een hogere waardering zouden willen betalen voor DEME vanwege het mooie ESG-profiel als deze onderneming op eigen benen zou komen te staan en dat is uitgekomen.
DEME behoort tot de wereldtop van baggeraars en heeft daarnaast een leidende positie in offshore windinstallaties. Ook is het bedrijf actief op het gebied van kustbescherming en aquacultuur en lanceert het met regelmaat innovatieve producten. Een bekend voorbeeld daarvan is de Marine Litter Hunter, een autonoom varend voertuig op zonne-energie dat plastic uit rivierwater filtert.
Tellen we de beurskoers van DEME van €101,08 en het nieuwe CFE van €8,60 bij elkaar op, dan is de totale waarde €109,68. Daarmee bedraagt de koerswinst sinds opening 23,7%. Het belang in DEME ga ik zeker vasthouden en het aandeel is naar mijn inschatting nog altijd koopwaardig. De onderneming heeft de wind in de rug van de energietransitie, eerder dit jaar schatte ik het belang op €117 per aandeel.
Activiteiten CFE
Het nieuwe CFE bestaat voornamelijk uit verschillende activiteiten op het gebied van vastgoedontwikkeling, o.a. een ontwikkelaar van residentieel vastgoed en kantoren maar ook een bouw- en renovatietak. Gezien de lage marges en hoge risico’s van deze laatste activiteit ben ik vaak terughoudend om te beleggen in dergelijke ondernemingen. Desondanks heb ik besloten de stukken voorlopig aan te houden.
Een van de redenen hiervoor is dat het management van CFE van plan is zijn belang in verschillende Belgische offshore windparken te verkopen. Belangen die bij een beurskoers van €8,60 procentueel gezien een flinke waarde kunnen vertegenwoordigen. De analisten van KBC schatten recent dat het belang in de windparken namelijk overeenkomt met een waarde van €2,40 per aandeel, hetgeen aanzienlijk meer is dan de boekwaarde van €0,50 per aandeel.
Gezien de communicatie van het management lijkt een verkoop van de windparken in 2023 tot de mogelijkheid te behoren en dat kan voor een positieve impuls zorgen voor de koersontwikkeling van het aandeel CFE. Daarna zal ik heroverwegen of ik de stukken alsnog van de hand zal doen.
Halfjaarcijfers
De komende weken zal de focus voornamelijk liggen op de halfjaarcijfers die ondernemingen zullen delen. Daarmee zullen we meer inzicht krijgen welke bedrijven nog altijd last hebben van verstoringen in de toeleveringsketens. Daarnaast zal duidelijk worden welke ondernemingen de kosteninflatie hebben kunnen doorberekenen aan de klant en welke rugwind of tegenwind ervaren van de sterke dollar en zwakke euro. Ook worden de outlooks nu extra interessant, doordat er inmiddels duidelijk vrees is voor een recessie.
In de brede markt verlaagden analisten in aanloop naar de cijfers hun winstverwachtingen voor 2022/2023 nog maar gering. Na de publicatie van de cijfers zal hier waarschijnlijk verandering in komen. De vraag in hoeverre beleggers gezien de recente koersdalingen hier al op voorruit zijn gelopen staat natuurlijk bij menig belegger centraal. De cijfers van de vier ondernemingen met de grootste weging binnen de Offensieve portefeuille, ASML, ASMI, Besi en Nedap, zie ik persoonlijk met vertrouwen tegemoet.
JET
De cijfers en de outlook van de grootste daler binnen de Offensieve portefeuille, Just Eat Takeaway (weging van 2,3%), zal ik ook met veel aandacht bestuderen. De recente koersstijging die volgde op het in mijn ogen positieve nieuws dat Grubhub in de VS gaat samenwerken met Amazon, is in rap tempo al weer verdwenen. Een nieuwe koerstrigger op korte termijn zou kunnen zijn dat JET eerder een positieve ebitda kan behalen dan de markt verwacht.
Recent kondigde JET een verhoging van de commissies aan met gemiddeld 1% in de meeste landen waar het bedrijf actief is. Uitzonderingen op de regel zijn het VK en de VS. Aandeelhouders zullen benieuwd zijn naar de impact die het management daarvan verwacht op korte termijn.