Netflix | Cijfers van de streamingsdienst verrassen positief
Netflix dacht een kwartaal geleden dat het bedrijf in het tweede kwartaal twee miljoen abonnees zou verliezen, maar het werden er maar 970.000. Het totale aantal abonnementen kwam uit op 220,7 miljoen. Ik denk dat Netflix een tijdelijke pauze heeft in de groei, omdat corona de groei van een paar kwartalen naar voren heeft gehaald. In de tabel is te zien dat er wel groei is als we uitzoomen naar een jaar.
Tweedekwartaalcijfers Netflix | 2022 | 2021 |
Omzet | $8,0 mrd | $7,3 mrd |
Wpa | $3,20 | $2,97 |
Abonnees | 221 mln | 209 mln |
Aandeel Netflix blijft koopwaardig
Er zijn zes redenen waarom ik Netflix een koopadvies geef. De eerste reden is dat onderzoeksbureau Nielsen deze week bekendmaakte dat Netflix 7,7% van de totale Amerikaanse tv-markt in handen heeft, wat een nieuw record is.
De tweede is dat het bedrijf, zeker in de nabije toekomst, ook terrein zal blijven winnen. De best bekeken content van Netflix ooit is in de afgelopen twaalf maanden gelanceerd en dit is meteen ook de best bekeken content ter wereld. Om dit vol te houden zal Netflix de komende jaren ongeveer $17 mrd per jaar uitgeven aan content. Dit is een enorm bedrag, maar elk jaar daalt dit wel als percentage van de omzet.
De derde reden is dat er genoeg ruimte is om te groeien. In potentie kunnen een paar miljard mensen streaming leuk vinden, en Netflix heeft daar nog maar 221 miljoen mensen van weten te verleiden om een abonnement te kopen.
Ten vierde gaat Netflix actief de ruim 100 miljoen mensen verleiden die via accounts van bekenden naar de dienst kijken. Er zal begin 2023 een goedkopere versie van Netflix worden uitgerold met advertenties via de nieuwe strategische partner Microsoft. Het doel is dat advertentie-inkomsten het lagere abonnementsbedrag compenseren, waardoor de marge op peil blijft.
Het vijfde koopargument is dat Netflix recessie-proof zal zijn: een abonnement is veel goedkoper dan een dagje weg.
En tot slot is de waardering in de afgelopen negen maanden gedaald van 46 naar 19.
Krimp over
Dit impliceert niet dat de sterke groei in de afgelopen jaren weer terug komt. Maar bij elk nieuw abonnement zal door de schaalvoordelen de marge omhoog gaan en meer bijdragen aan de winst. Netflix denkt in het derde kwartaal een groei van een miljoen abonnees te bereiken en het vierde kwartaal is sowieso altijd het beste kwartaal. Voorbij met de krimp. Dit is een mooi moment om het aandeel Netflix op te pakken.