Ebusco | Het draait allemaal om groei voor de bussenmaker
Na een moeilijk jaar (door corona) is dit jaar veel beter begonnen voor Ebusco. De omzet over de eerste helft van het jaar is uitgekomen op €37,1 mln. Dat is meer dan het zevenvoudige dan vorig jaar, maar omdat de omzet toen miserabel was, is dat geen eerlijke vergelijking. In de eerste helft van 2020 bedroeg de omzet €16,2 mln.
Ebusco | ||||
In mln € | H1 ’22 | H2 ’21 | H1 ’21 | H2 ’20 |
Omzet | 37,1 | 19,1 | 5,2 | 83,8 |
Ebitda | -15,2 | -24,8 | -9,4 | 24 |
Nettowinst | -14,1 | -20,8 | -5,6 | 16,1 |
Vergeleken met die periode is de huidige omzet ruimschoots een verdubbeling. Sommige analisten en beleggers hadden een nog hogere omzet verwacht; dat is een verklaring voor de koersdaling van het aandeel na de cijfers.
Winst
De winstmarges zijn ook beter dan vorig jaar, maar niet genoeg voor nettowinst: netto bleef er een verlies over van €14,1 mln. De tweede helft van het jaar is altijd veel beter dan de eerste voor Ebusco. Bestellingen komen vaak rond de wisseling van een kalenderjaar binnen.
Door de doorlooptijd van de orders vindt de uiteindelijke levering daardoor veelal plaats in de tweede helft van het jaar. Het logische gevolg is dat de omzet in de tweede helft vaak een veelvoud is van van die van de eerste. Door deze scheve verdeling kan Ebusco dit jaar nog altijd met een positief nettoresultaat eindigen.
Groei
Ebusco heeft verschillende nieuwe klanten binnengehaald. Belangrijk zijn de eerste klanten in Zweden en Spanje, maar het meest in het oog springt de overeenkomst met Deutsche Bahn, dat 260 bussen bij Ebusco heeft besteld. Dat aantal zou nog kunnen toenemen.
De elektrificatie van busvervoer zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. Ebusco heeft met het model 3.0 een van de beste bussen in de aanbieding. Deze bus is bijzonder licht, heeft daardoor een groot bereik (575 km) en de gebruikskosten voor de vervoersmaatschappijen zijn laag. Van dit model wordt de komende jaren veel verwacht. Succes met de 3.0 zal nodig zijn om de middellangetermijndoelstelling te gaan halen: een jaaromzet van meer dan €1,5 mrd.
Om de groei mogelijk te maken wordt de productiecapaciteit sterk uitgebreid. In Frankrijk is een contract getekend voor een nieuwe productielocatie. Deze fabriek in Rouen zou een capaciteit moeten gaan krijgen van 500 bussen per jaar, net zoveel als de fabriek in Deurne.
Advies aandeel Ebusco blijft op ‘kopen’
De iets tegenvallende omzet is geen reden het advies op het aandeel te veranderen. De tweede helft van het jaar is zoals gezegd een veel belangrijker ijkpunt om te bepalen of Ebusco nog steeds op weg is om €1,5 mrd omzet te bereiken. Op basis van de wpa-taxatie voor volgend jaar (€0,75) is de k/w ongeveer 30.
Omdat de omzet, en dus ook de winst, nog met wel honderden procenten kan groeien in de jaren daarna, is dat geen rare waardering. Uiteraard zijn er risico’s, zoals concurrentie, een veranderende markt voor (elektrisch) busvervoer, kostenstijgingen etc. De potentie weegt op tegen die risico’s; het advies voor het aandeel Ebusco blijft ‘kopen’.
Ten slotte zijn er opties genomen op 729 bussen. Een optie is geen getekend leveringscontract, dus hier moet ook een slag om de arm gehouden worden. Tegenvallers zijn dan ook mogelijk, maar omdat er op veel plekken haast gemaakt wordt met de elektrificatie, is het wel overdreven om heel erg sceptisch te zijn over de minder zekere bestellingen.