Adyen | Margedruk laat beleggers schrikken
Het betalingsvolume van Adyen is in de eerste jaarhelft met 60% omhooggeschoten naar €345,8 mrd. Die stijging ligt ruim boven het groeipad dat het bedrijf zelf voorspelde en waar de financiële wereld op rekende. Het was echter een flinke tegenvaller dat het groeitempo van de ebitda maar half zo hoog lag. Dit bedrag steeg met 31% naar €356,3 mln. Het verschil in groeitempo tussen betalingsvolume en ebitda is voor een groot deel terug te voeren op twee oorzaken.
Adyen in cijfers | H1 2022 | H1 2021 |
Betalingsvolume | €345,8 mrd | €216,0 mrd |
Netto-omzet | €608,5 mln | €445,0 mln |
Ebitda | €356,3 mln | €272,7 mln |
In de eerste plaats is dat een daling van de zogeheten ‘take rate’; het bedrag dat Adyen overhoudt aan een transactie daalde naar 17,6 basispunten. In de tweede helft van 2021 was dat 18,6 basispunten en een jaar eerder zelfs nog 20,6.
Groei bij bestaande klanten
De daling van de take rate is een minder slecht voorteken dan het lijkt. Een belangrijke reden is namelijk dat bestaande klanten steeds meer zaken doen met Adyen. Net als in eerdere kwartalen was meer dan 80% van de volumegroei te danken aan bestaande klanten. Die krijgen meer korting naarmate ze een hoger transactievolume door het bedrijf laten afhandelen. Behalve de trouw van de bestaande klantgroep stond de marge ook onder druk door een sectorverschuiving.
Omdat het toerisme dit jaar weer op gang komt, handelde de onderneming veel betalingen in de reisbranche af. In dit segment ligt de take rate iets lager dan het gemiddelde. De tweede reden voor de relatief trage groei van de ebitda is een stijging van de bedrijfskosten. Het personeelsbestand nam met 395 voltijdbanen toe naar 2575. Bovendien investeerde het bedrijf meer in werkreizen en het organiseren of bijwonen van events.
Advies aandeel Adyen blijft op ‘kopen’
Onderaan de streep nam de nettowinst wat sneller toe dan de ebitda: +38% naar €282,1 mln. Op de beurs kostte het beleggers wat moeite om te bekomen van de schrik over de gedaalde ebitda-marge (van 61 naar 59%). Vlak na de handelsstart noteerde het aandeel 12% in de min, om het verlies uiteindelijk te beperken tot 4%. Voorlopig heeft het er alle schijn van dat de margedruk grotendeels veroorzaakt wordt door eenmalige factoren, zoals hogere kosten en een lagere take rate door het opstarten van de reis- en toerisme-industrie.
Het groeipotentieel op de lange termijn rechtvaardigt ruimschoots de hoge waardering (k/w 40 voor 2024): het aandeel Adyen verdient een koopadvies.
Het is een gunstig teken dat de groeiprognose ondanks de ebitda-tegenvaller werd herhaald. Voor de middellange termijn streeft Adyen naar een groei van de netto-omzet met 25 à 30% (+37% naar €608,5 mln in eerste jaarhelft) en een ebitda-marge die oploopt tot meer dan 65% (58,6% in eerste jaarhelft).