Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Analisten Christian Slagter-Koster, 28 aug 2022 09:00

ING | Automaker BMW biedt een interessante belegging

0 0 Leestijd ongeveer

De zeer lage koers-winstverhouding samen met een relatief hoog dividendrendement maken van het aandeel BMW volgens ING een interessante belegging.

De cijfers van BMW over het tweede kwartaal lagen grotendeels in lijn met de analistenverwachtingen. De omzet van de autobouwer uit München steeg op jaarbasis met 21,6% naar €34,7 mrd, waarvan de automotivedivisie het leeuwendeel (€30 mrd) voor zijn rekening nam. De ebit daalde over dezelfde periode wel met 31,5% naar €3,4 mrd. BMW waarschuwt voor een volatiel tweede halfjaar vanwege problemen in de toelevering van energie en chips.

Nieuwe inkomende orders beginnen te dalen, maar voor de komende maanden zijn de orderboeken volgens de autobouwer nog goed gevuld door met name de bijzonder grote vraag naar elektrische modellen. BMW verwacht echter niet dat het record van 2,52 miljoen leveringen van vorig jaar dit jaar wordt geëvenaard. Dit vindt ING verrassend, omdat veel concurrenten wel een verbetering voorzien. Verder rekent het bedrijf voor dit jaar op een operationele marge van 7,9%.

Een van de kansen die ING ziet is dat BMW veel meer geïnvesteerd heeft in schone technologie dan concurrenten, wat op termijn een voordeel kan zijn nu overheden meer duurzame technieken eisen. Tegelijkertijd wijst ING erop dat BMW voorlopig modellen voorziet van alle ‘groene’ aandrijftechnieken, waardoor het meer onderzoekskosten maakt dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten.

Rente- en valutaschommelingen

ING wijst er verder op dat BMW dankzij zijn wereldwijde aanwezigheid niet afhankelijk is van één enkele regionale economie, waarbij de vooruitzichten van veel opkomende markten verbeteren en zich ontwikkelen tot volwassen economieën. Daarnaast is de omzet van BMW doorgaans minder gevoelig voor economische schommelingen, doordat de luxe auto’s van het merk een hoge winstmarge hebben. Wel realiseert BMW ongeveer 23% van zijn omzet in de Verenigde Staten, terwijl de resultaten worden gerapporteerd in euro’s. Daardoor kunnen rente- en valutaschommelingen de rendementen drukken.

Een ander risico dat ING aanstipt is dat BMW meermaals in opspraak is gekomen wegens kartelafspraken. Dit heeft de reputatie geen goed gedaan. Verder bezit de familie Quant 50% van de aandelen BMW, waardoor beslissingen van het managementteam door de familie geblokkeerd kunnen worden.

BMW een dividendaandeel

ING vindt de koers-winstverhouding van het aandeel BMW op 3,96 de getaxeerde winst voor het lopende jaar zeer laag. De waarderingen van de meeste autofabrikanten normaliseren naar het lage niveau waar ze thuis horen. Daarbij biedt het dividendrendement van 7,5% volgens ING een mooie vergoeding voor onzekerheden, zoals de problemen in de toeleveringsketen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.