P&G | Vertrouwen op innovatie en merkkracht
Het kost Procter & Gamble (PG) ogenschijnlijk weinig moeite om het groeitempo op peil te houden. In het kwartaal dat eind juni werd afgesloten, steeg de omzet op organische basis met 7% naar $19,5 mrd. Dat groeitempo lag even hoog als in de eerste negen maanden van gebroken boekjaar 2022. De stabiele omzetgroei kan echter niet verhullen dat het merkenconcern steeds nadrukkelijker het effect van de hoge inflatie voelt.
Om de groei op peil te houden, leunt PG steeds zwaarder op prijsverhogingen in plaats van op het verkopen van meer artikelen. In het meest recente kwartaal is het afzetvolume zelfs met 1% gedaald.
In het lopende boekjaar tekent zich een verdere daling af. Dat is in de eerste plaats het gevolg van de hoge inflatie. In de Verenigde Staten (49% concernomzet) en Europa (21% concernomzet) kwamen de meest recente inflatiecijfers hoger uit dan verwacht. In de periode van sterk stijgende vervoers-, grondstof- en loonkosten moet PG de balans vinden tussen het beschermen van de marktpositie en van de operationele winstmarge. Tot nu toe lijkt de onderneming daar goed in te slagen.
Procter & Gamble in cijfers | 2023 (prognose) | 2022 (gebroken boekjaar) |
Omzet | $81,5 mrd | $80,2 mrd |
Ebitda | $21,3 mrd | $20,6 mrd |
Winst per aandeel | $5,94 | $5,81 |
De daling van de operationele winstmarge met 30 basispunten in het afgelopen kwartaal is aanzienlijk beter dan de daling met meer dan 100 basispunten bij branchegenoten zoals Colgate-Palmolive. De terugval bij PG is bovendien volledig terug te herleiden naar de sterke dollar. Zonder valuta-effecten zou de marge juist met 20 basispunten zijn gestegen.
De sterke margeontwikkeling in een lastig klimaat is te danken aan kostenbesparingen en vooral aan prijsverhogingen. Het bedrijf heeft in de afgelopen achttien maanden al viermaal de prijzen van een groot productassortiment verhoogd. Om te voorkomen dat klanten overstappen naar goedkopere (huismerk)artikelen, zet PG behalve op merktrouw ook sterk in op innovatie.
Het jaarlijkse onderzoeksbudget van $2 mrd en samenwerkingen met allerlei startups, creëren een constante stroom van productinnovaties. Voorbeelden zijn scheermesjes met een aparte strip die de huid reinigt tijdens een scheerbeurt en een langere levensduur voor Oral-B tandenborstels dankzij 3D printers, die er bovendien voor zorgen dat er minder restafval achterblijft bij het productieproces.
Afzetvolume loopt terug
De strategie van topman Jon Moeller is erop ingestoken om prijsverhogingen zoveel mogelijk te koppelen aan dit soort innovaties. Toch is de kleine daling van het afzetvolume in het voorgaande kwartaal een voorbode van een iets grotere terugval in het lopende jaar. Dat komt onder meer doordat grote winkelbedrijven zoals WalMart en Target druk uitoefenen op toeleveranciers om een groter deel van de kostenstijgingen binnen de keten voor hun rekening te nemen.
Dankzij het prijsbeleid kan de omzet in het lopende jaar op organische basis exclusief valuta-effecten toenemen met de 3 à 5% waar PG zelf op rekent. De kernwinst laat een vergelijkbaar groeitempo zien.
Dividendaandeel Procter & Gamble op ‘houden’
Zo weten beleggers ook in een economisch klimaat met zeer hoge inflatie waar ze bij PG aan toe zijn. De winst wordt overigens via aandeleninkoop en een groeiend dividend doorgeschoven naar de aandeelhouders. In dat opzicht heeft de onderneming een naam hoog te houden. PG keert al 132 jaar dividend uit (2,6% rendement), waarbij de uitkering inmiddels 66 maal op rij verhoogd wordt.
Aan die zekere inkomstenstroom hangt echter wel een fors prijskaartje. Ondanks een koersdaling van ruim 15% sinds de jaarwisseling betalen beleggers nog ruim 23 maal de verwachte winst per aandeel van $5,94. Een opwaartse bijstelling van het houdadvies voor het aandeel P&G komt pas aan de orde als die k/w ruim onder de 20 terechtkomt, of als de winstgroei duidelijk opschakelt.