L’Oréal | Cosmeticareus groeit sneller dan de markt
De cosmeticasector bevestigt zijn status van defensieve industrie, want de consument laat het voorlopig nog niet afweten. Er is sprake van een hoge merkentrouw, waardoor consumenten ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud niet voor het goedkoopste cosmeticaproduct kiezen. L’Oréal heeft eigenlijk geen concurrenten van dezelfde schaalgrootte. De meeste sectorgenoten zijn een maatje kleiner of slechts in bepaalde niches actief.
De omzet van L’Oréal groeide in de eerste jaarhelft met 20,9% naar €18,4 mrd. Daarbij kregen de Fransen een stevige duw in de rug (+7%) van de sterke dollar. Ook exclusief valuta-effecten lag de groei beduidend hoger dan die van de wereldwijde cosmeticamarkt (+6%). L’Oréal heeft een globaal marktaandeel van 13% en wil dit verder uitbouwen door in te zetten op innovatie. De operationele marge klom naar 20,4% (+0,7%) en netto bleef er €3,22 mrd over of 36% meer dan een jaar eerder.
L’Oréal kerncijfers | 2022 (t) | 2021 | 2020 |
omzet (€ mrd) | 37,2 | 32,3 | 28 |
dividend (€ per aandeel) | 5,5 | 4,8 | 4 |
nettoresultaat (€ per aandeel) | 10,27 | 8,21 | 6,34 |
Divisies
Een stijging van de online verkopen en een explosie van het reizigersverkeer waren de belangrijkste groeimotor en zullen dit ook de rest van dit jaar blijven. De omzet van de divisie L’Oréal Luxe (topproducten die op onder meer luchthavens worden aangeboden) groeide met 16,4% waardoor deze afdeling nu de grootste is van de groep. De winstmarge ligt met 24% ook boven het groepsgemiddelde. De snelst groeiende en meest winstgevende afdeling is Active Cosmetics (verzorgingsproducten die in apotheken worden verkocht). Die zag de omzet met 20,9% toenemen en haalde een marge van 27,7%.
Ook de geografische diversificatie is een belangrijke troef van de groep. Het luxesegment van L’Oréal heeft in China een marktaandeel van meer dan 30%. L’Oréal verwacht dat er tegen het einde van dit decennium in China en India 550 miljoen nieuwe klanten in de hogere middenklasse en bovenklasse bij zullen komen.
Dividend
De participatie in de Franse farmagroep Sanofi (9,44%) leverde een dividend op van €468,2 mln. L’Oréal laat het dividend gestaag toenemen en keerde over vorig jaar €4,80 per aandeel uit of een vijfde meer dan een jaar eerder. Na de eerste jaarhelft bedroeg de netto schuld €5 mrd, waarvan €1,65 mrd aan leasingschulden. Dit komt overeen met 0,6 keer de verwachte bedrijfswinst.
Aandeel L’Oreal op ‘houden’
Met de huidige koers van L’Oréal noteert het aandeel tegen ruim 30 keer de verwachte winst, maar is gezien het anti-cyclische karakter nooit echt goedkoop. Het advies voor het aandeel L’Oreal blijft ‘houden’.
In 2014 verlaagde Nestlé het belang van 29,4 naar 23,3%. Activistische aandeelhouders dringen er regelmatig op aan om meer aandelen te verkopen. In december 2021 werd de participatie verder verminderd naar 20,1%. Dat volstaat om de cijfers van L’Oréal in de geconsolideerde balans op te nemen en geeft Nestlé ook recht op twee zetels in de raad van bestuur.