TomTom | Navigatiespecialist waarschuwt voor loonkosten
Afnemende chiptekorten zorgen in het derde kwartaal voor een sterk productieherstel in de auto-industrie. Daarvan wist TomTom te profiteren. De omzet van het navigatiebedrijf steeg met 7% naar €136,3 mln, waar analisten op een kwartaalomzet hadden gerekend van €126 mln. Het bedrijfsresultaat verbeterde van -€22,5 mln naar -€17,8 mln. Ook dit overtrof de marktverwachting van een operationeel verlies van €22 mln. Het nettoverlies bedroeg €17,5 mln, tegen een verlies van €20,8 mln in dezelfde periode vorig jaar.
Vooral de verkoop van navigatiesoftware aan autofabrikanten ontwikkelde zich beter dan voorzien. De omzet uit Location Technology kwam 14% hoger uit, op €108,3 mln. Dit compenseerde ruimschoots de verdere omzetdaling van 13% bij de verkoop van losse navigatiekastjes aan consumenten. De consumententak wordt met een omzetaandeel van onder de 20% steeds minder relevant.
Voor dit jaar heeft TomTom de omzetverwachting opwaarts bijgesteld van €470 -510 mln naar €505-520 mln, ofwel een groei van circa 1% vergeleken met 2021. De negatieve vrije kasstroom komt uit op 2% van de omzet, tegen de eerdere verwachting van -5%. Voor 2023 is TomTom juist voorzichtiger geworden. De omzetraming blijft staan op €500-550 mln, maar de vrije kasstroomverwachting is verlaagd van minstens 5% van de omzet naar nul.
Advies aandeel TomTom op ‘houden’
Dat is een flinke tegenvaller en verklaart de stevige koersdaling van 12% na publicatie van de cijfers. Het bedrijf wijst op hoge loonstijgingen en een lager dan verwachte omzet uit ingebouwde navigatie, omdat de mondiale autoproductie minder hard zal groeien. Dit zijn tijdelijke factoren, veroorzaakt door de hoge inflatie en economische tegenwind. De onderliggende trends blijven positief.
TomTom is met zijn bedrijfsonderdeel locatietechnologie actief op een aantrekkelijke groeimarkt en heeft bovendien een riante kaspositie van €330 mln, ofwel bijna 40% van de beurswaarde. Het houdadvies voor het aandeel TomTom blijft van kracht.