Alphabet | Afkoeling advertenties raakt de internetgigant
Internetbedrijf Alphabet begint de afkoelende advertentiemarkt en de concurrentie van TikTok te voelen. Het aandeel leverde na publicatie van de cijfers nabeurs bijna 6% van de koers in.
In het derde kwartaal steeg de omzet van Alphabet met 6% (11% in constante valuta) naar $69,1 mrd. Analisten rekenden op $70,58 mrd. De winst per aandeel kwam uit op $1,06, waar $1,25 werd verwacht.
Bij videoplatform YouTube daalden de reclame-inkomsten met 2% door de zwakkere markt voor online reclame en hevige concurrentie van TikTok. Op groepsniveau kwamen de reclame-inkomsten nog 2,5% hoger uit. De onderneming gaat op de kosten letten en minder mensen aannemen.
Advies aandeel Alphabet op ‘kopen’
Vooruitlopend op een groeivertraging is het aandeel dit jaar al fors afgewaardeerd. Bij een schappelijke k/w van 19 blijft het koopadvies overeind.