ING | Meta te hard afgestraft
Meta Platforms verwelkomt maandelijks via zijn sociale-mediaplatformen Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram 3,7 miljard bezoekers en is daarmee een van de belangrijkste spelers in een nog steeds groeiende markt. ING wijst erop dat Meta op een berg aan waardevolle data voor adverteerders zit. Bijna alle winst komt uit advertenties, wat direct ook een belangrijk risico is.
Meta rolt momenteel meerdere initiatieven uit om de groei aan te wakkeren, waarbij vooral wordt ingezet op de Metaverse, maar hierbij gaan de kosten voorlopig voor de baten uit. Meta rekent erop dat de verliezen bij de divisie Reality Labs, die hardware en software voor VR en AR ontwikkelt, volgend jaar substantieel hoger gaan uitvallen.
Over het derde kwartaal daalde de omzet van Meta op jaarbasis met 4,5% naar $27,7 mrd en de advertentie-inkomsten namen met 3,7% af tot $27,4 mrd. De winst per aandeel kwam uit op $1,64 en de operationele marge bedroeg 20%, die beide cijfers lagen ver onder de gemiddelde analistenverwachting. Een van de negatieve effecten voor Meta was de opmars van de Amerikaanse dollar, waarvan ING verwacht dat de sterkste beweging achter ons ligt en de trend volgend jaar keert.
Verder vindt de financiële instelling het positief dat Meta de groei van het medewerkersbestand gaat beperken en ook andere efficiëntieslagen maakt om de winstgevendheid te ondersteunen. Voor dit jaar heeft Meta de kostenraming verlaagd van $85-88 mrd naar $85-87 mrd, maar voor 2023 schat het bedrijf in dat de kosten oplopen naar $96-101 mrd. De tegenvallende verwachtingen kwamen het aandeel vorige week op flinke koersschade te staan.
Meta noteert op het moment van schrijven 10,9 maal de getaxeerde winst voor de komende twaalf maanden. De waardering is daarmee volgens ING uitzonderlijk laag ten opzichte van het historisch gemiddelde van 27,6 en de 15,4 waar de subsector Media & Entertainment op noteert. De lage waardering van Meta is grotendeels te verklaren door de groeivooruitzichten en de onzekerheid over het succes van de nieuwe activiteiten. ING vindt dat de markt te negatief is over het aandeel en denkt dat Meta in staat is om de Metaverse-, VR- en AI-activiteiten tot een succes te maken.
Aandeel Meta uitzonderlijk aantrekkelijk
Het bedrijf kan daarbij nieuwe markten aanboren en laat volgens ING ook duidelijk zien dat de focus op kostenefficiëntie ligt. Het analistenrapport stelt dat de loon- en inputkosten van Meta minder gevoelig zijn voor inflatie dan bij veel andere bedrijven het geval is en dat het negatieve sentiment rondom het aandeel Meta Platforms daarom een uitzonderlijk aantrekkelijk instapmoment biedt.