Newell Brands | Wat is uw mening over dit dividendaandeel?
Newell Brands, dat de laatste jaren flink de portefeuille opschudde met acquisities en afsplitsingen, is met een groot aantal bekende merknamen wereldwijd actief. Speerpunten zijn kleine huishoudelijke apparaten, schoonmaak- en outdoorproducten en school- en schrijfgerei met merken als Mr. Coffee, Sunbeam, Campingaz, Coleman, Dymo, Parker, Rubbermaid, PaperMate en Yankee Candle.
Met een k/w van 9 en bijna 7% dividendrendement oogt het aandeel aantrekkelijk, maar onderliggend draait Newell Brands niet goed en stagneert de omzet. De jongste cijfers waren ook zwak. Newell heeft veel last van zuinige consumenten en hoge voorraadniveaus bij retailers en kwam met een (nieuwe) outlookverlaging voor 2022.
Ook heeft het bedrijf een serieuze schuldpositie van $4,7 mrd, zeker afgezet tegen de huidige beurswaarde van $5,5 mrd. Mede door de flinke schuldenlast, die een aanzienlijk deel van de kasstroom opslokt in de vorm van rentebetalingen, verhoogt Newell Brands het dividend al jarenlang niet meer.
Last but not least: de beurskoers van het aandeel Newell Brands doet eigenlijk al jarenlang helemaal niets, zeker vergeleken met sectorgenoten die het juist prima deden, vooral tijdens corona.
Betere alternatieve te vinden
Voorzichtigheid is dus geboden. Wie het aandeel heeft kan het misschien nog het beste aanhouden na de daling van 40% dit jaar. Wie geen positie heeft kan beter elders kijken.
Zowel in Europa als de VS zijn er tientallen fraaie consumentenaandelen (zie ook de Dividendportefeuille) die er financieel veel beter voorstaan, mooiere groeicijfers laten zien en ook keihard onderuit zijn gegaan in 2022.