Waarom de raffinaderijen uit de VS een voorsprong hebben
De vooruitzichten voor Amerikaanse olieraffinaderijen zijn ook voor 2023 goed. De winstgevendheid is afhankelijk van de raffinagemarge, die wordt bepaald door het verschil tussen de aankoopprijs van ruwe olie en de verkoopprijs van geraffineerde producten zoals benzine, diesel of kerosine. Deze marges zijn hoog.
Raffinaderijen boeken sterke marges bij een lage inkoopprijs van olie en een hoge verkoopprijs voor de geraffineerde eindproducten. Het belangrijkste raffinageproduct van de bedrijven in deze sector in de Verenigde Staten is benzine. De marges hierop zijn belangrijk voor de winstgevendheid van de raffinaderijen. Hierna volgen de destillaten, waaronder diesel en kerosine.
Hoge marges
Raffinaderijen profiteren al geruime tijd van hoge raffinagemarges. De wereldwijde raffinagecapaciteit is de afgelopen jaren flink afgenomen, doordat er minder in is geïnvesteerd. De sterke daling van de vraag door de coronapandemie was aanleiding om de investeringen nog verder terug te schroeven. Maar nadat de vraag weer sterk toenam na de pandemie, ontstonden flinke tekorten.
Ook moest onderhoud aan raffinaderijen worden gepleegd en was er minder aanbod van geraffineerde producten uit China en Rusland. De voorraden gingen er snel doorheen en de raffinagemarges stegen sterk. We merken dat nog altijd aan de pomp. De marges zijn inmiddels weer iets gedaald, maar blijven naar verwachting hoog. En de raffinaderijen en olieconcerns profiteren daarvan.
Complex
Bij ruwe olie maken we onderscheid tussen lichte en zware olie. Lichte olie is makkelijker te raffineren tot lichte producten, zoals benzine en diesel. Zware olie is moeilijker te raffineren tot benzine of diesel. Hier zijn dan ook complexere raffinaderijen voor nodig. Dankzij de investeringen die gedaan zijn in het verleden, zijn de raffinaderijen in de VS meer complex. Zij zijn in staat om grotere hoeveelheden zware ruwe olie om te zetten in lichte producten. Over het algemeen zijn de inkoopprijzen van zware ruwe olie een stuk lager dan die van lichte olie, waardoor de raffinaderijen hier een sterke marge op kunnen boeken.
Een aantal Amerikaanse raffinaderijen kan daarnaast profiteren van goedkopere Canadese olie. De prijs van Canadese olie (‘WCS’) is ongeveer $30 lager dan die van Amerikaanse olie (‘WTI’). Raffinaderijen die zware ruwe olie kunnen verwerken in het ‘Mid-Continent’-gebied in de VS, zijn het best gepositioneerd om te profiteren van de lagere Canadese inkoopprijzen. Zij kunnen goede marges boeken. Voorbeelden hiervan zijn Marathon Petroleum en Phillips 66. Ten opzichte van hun Europese tegenhangers hebben Amerikaanse raffinaderijen ook het voordeel van een lagere gasprijs. Gas is onderdeel van het raffinageproces. Dit uit zich in lagere operationele kosten.
Wij verwachten dat de raffinagemarges voorlopig hoog blijven dankzij de hogere prijzen van geraffineerde producten. De producenten van destillaten kunnen daarbij ook nog profiteren van het herstel van het internationale vliegverkeer, waardoor de vraag naar kerosine toeneemt. Dankzij de hoge marges zijn de raffinaderijen in staat om meer kapitaal uit te keren aan de aandeelhouders. ING blijft dan ook positief voor de subsector van de onafhankelijke raffinaderijen. Overigens profiteren ook de raffinagedivisies van de grote oliemaatschappijen van deze gunstige marktomstandigheden.
Marathon Petroleum
Een van de raffinaderijen waarop ING een positieve visie heeft, is Marathon Petroleum. Met dertien raffinaderijen met een verwerkingscapaciteit van 2,9 miljoen vaten per dag, profiteert het bedrijf dankzij de goede spreiding over de VS van de verschillen in de regionale olieprijzen. Doordat het ook raffinaderijen in het midwesten heeft die zware ruwe olie kunnen verwerken, kan Marathon ook profiteren van goedkopere Canadese olie door lagere inkoopprijzen.