Speculatief aandeel kent extra potentie na pittige koersdaling
Net als veel andere aan toerisme en reizen gerelateerde aandelen, kreeg ook het Amerikaanse Expedia Group dit jaar rake klappen op de beurs in New York. Expedia, dat naast de eigen naam ook (online) actief is met de merken Hotels.com, Orbitz, Travelocity en het in Düsseldorf gevestigde Trivago, levert in 2022 ruim 44% in. Eigenlijk is er voortdurend grote onzekerheid voor de sector.
Naast de stijgende inflatie die uiteindelijk mogelijk tot minder reisverkeer zal leiden, speelt recent ook de situatie in China weer op, waar een groeiend aantal covid-besmettingen en voortdurende lockdowns het aantal reisbewegingen negatief beïnvloedt. Dat raakt aanbieders van cruises, hotelketens en de online reisspelers hard. Maar het biedt ook kansen voor de meer speculatieve belegger die verder vooruit wil en vooral durft te kijken.
Aandeel Expedia momenteel een koopje
Onder normale omstandigheden is Expedia rond de huidige niveaus met een geschatte k/w van 14 en een vrije kasstroom (rendement) van naar schatting 20% simpelweg een koopje. Met andere woorden: er komen jaarlijks nog altijd bakken met cash binnen en Expedia, dat geen dividend betaalt, zal volgens inschattingen van analisten eind volgend jaar een oorlogskas van ruim $2 mrd hebben.
De vrije kasstroom van naar schatting ruim $3 mrd in 2022 gaat naast schuldreductie ook naar aandeleninkoop, wat gezien de koersdaling momenteel zeer gunstig is. Na het dramatische coronajaar 2020 (omzet -56%) volgde ijzersterk herstel in 2021 (+65%) en voor 2022 wordt vooralsnog uitgegaan van een 36,7% hogere omzet van $11,7 mrd.
Expedia voor speculatieve beleggers
Zonder (nieuwe) gekke gebeurtenissen wordt in 2023 een nieuw omzetrecord geboekt, maar Expedia zal ook in het slechtste scenario met gemak financieel overeind blijven. Op korte termijn overheerst echter grote onzekerheid en gezien de onvoorspelbaarheid is het aandeel Expedia daarom alleen geschikt voor speculatieve beleggers die tegen een stootje kunnen.