Beurs & Economie | De minst verrassende recessie ooit
‘Heeft ooit eerder een zo grote groep economen een recessie voorspeld, zonder dat de economie zich al in een recessie bevond?’, vroeg Deutsche Bank-strateeg Jim Reid zich eind vorige maand wat cynisch af. Reid heeft wel enig recht van spreken, aangezien hij en zijn collega’s al afgelopen april als een van de eerste grote banken en brokers een recessie in de VS in 2023 voorzagen. Deze visie wordt ondertussen breed gedeeld, stelt de strateeg. Want ongeveer twee derde van de 66 economen die hun prognoses aan dataleverancier Bloomberg doorgeven rekent volgend jaar op twee kwartalen van negatieve (reële) economische groei in de VS.
Maar, zo stelt Reid, geen van die economen voorziet een zware recessie. Een zachte landing van de Amerikaanse economie is de consensus. Volgens Société Générale is op een stand van ongeveer 4000 voor de S&P500-index een kans van 80% op zo’n zachte landing ingeprijsd. In het zachtelandingsscenario van de bank zijn voor eind 2023 een tienjaars-rente van 3% en een winst per aandeel van de S&P500 van $239 opgenomen. Het waarderingsmodel van Société Générale geeft met deze input een koersdoel van 4200 voor de S&P500-index voor eind 2023.
Consument
Société Générale gaat zelf uit van een scenario dat ergens tussen een harde en zachte landing in ligt, waarbij de bank meer vrees heeft voor de consumentenkant van de economie dan de industrie. De door de bank ontwikkelde index van vooruitlopende indicatoren van 39 landen heeft de laagste stand bereikt sinds 2008. De positie van de Amerikaanse consument laat daarentegen nu pas een ommekeer zien, zo blijkt uit de Société Générale-index waarin onder meer data over de huizenmarkt en werkgelegenheid zijn opgenomen.
Volgens de bank verslechtert deze index, maar is deze desondanks nog lang niet bij zijn langetermijngemiddelde aangekomen. Daardoor blijft Société Générale bij zijn negatieve visie op cyclische consumentenaandelen uit de VS. Eind vorig jaar al gaf de bank de voorkeur aan de defensieve S&P Consumer Staples Index – met aandelen als Coca-Cola en Kraft Heinz – boven de S&P500 Consumer Discretionary Index waarin aandelen als Amazon, Nike en Tesla zijn opgenomen. Een juiste visie, want dit jaar staat de index van defensieve consumentenaandelen slechts 1,3% in de min terwijl de index van cyclische consumentenaandelen bijna 32% heeft verloren.
Amazon, Tesla en VF Corp
Door de koersimplosie van de ‘discretionaire’ consumentenaandelen dit jaar is het gat met de defensieve consumentenaandelen dat de afgelopen vijf jaar is ontstaan bijna helemaal gedicht (zie grafiek). Een analyse van een iShares-ETF op de S&P500 Consumer Discretionary Index laat echter zien dat bijna drie kwart van het verlies van deze ETF dit jaar voor rekening van slechts twee aandelen komt: Amazon en Tesla. Dat is het gevolg van een combinatie van stevige koersverliezen – van zo’n 45% – en een gezamenlijke weging van bijna 35% in deze index. Dat geeft een wat vreemd maar zeker geen scheef beeld van de sector. Want meer dan 40% van de aandelen uit de S&P500 Consumer Discretionary Index verliest dit jaar meer dan het indexgemiddelde en slechts vijf van de 56 aandelen staan op dubbelcijferige winsten.
Een dergelijk belabberd beeld roept de vraag op of het slechte nieuws al niet in deze sector is ingeprijsd. VF Corp gaf begin deze week helaas een negatief antwoord op deze vraag. De fabrikant van The North Face-kleding en Timberland-schoenen – een van de slechtst presterende aandelen uit de cyclische consumentensector – gaf zes weken na een eerdere winstwaarschuwing opnieuw een onheilstijding af als gevolg van achterblijvende consumentenbestedingen. Deze was gezien de koersdaling van bijna 10% toch nog niet helemaal ingeprijsd.