ING | BMW krijgt de voorkeur boven Volkswagen
Bayerische Motoren Werke (BMW) is volgens ING de verkoopkampioen van luxeauto’s. Over het derde kwartaal boekte de Duitse autofabrikant een omzetstijging op jaarbasis van 35% tot €37,2 miljard. De automotive-divisie presteerde met een omzet van €32,29 mrd, waarbij de ebit-marge aantrok van 7,8% tot 8,9%, beter dan verwacht. ING wijst erop dat luxe- en ultraluxeauto’s een hoge winstmarge hebben, waardoor de omzet doorgaans minder gevoelig is voor economische schommelingen.
Ook de divisies ‘financial services’ en motorfietsen verrasten positief. BMW schat in dat het aantal afgeleverde auto’s over 2022 iets onder het niveau van 2021 uitkomt, waarbij het aantal volledig elektrisch aangedreven auto’s zal verdubbelen ten opzichte van afgelopen jaar. ING wijst erop dat BMW ten opzichte van concurrenten meer heeft geïnvesteerd in schone technologieën als elektrische en waterstofmotoren. Op termijn kan dit een voordeel opleveren, omdat steeds meer overheden inzetten op verduurzaming van het wagenpark.
Tegelijkertijd zorgt deze strategie er volgens ING wel voor dat BMW meer onderzoekskosten maakt dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek richten. ING vindt de koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar op 3,5 keer de getaxeerde winst erg laag. Daarbij biedt het dividendrendement van 7% een mooie vergoeding voor de huidige economische onzekerheid.
Volkswagen
Volkswagen profiteert volgens ING van een sterke productlijn in vrijwel iedere prijsklasse. Deze Duitse autofabrikant zag zijn omzet over het derde kwartaal op jaarbasis toenemen van €56,9 mrd naar €70,7 mrd, wat onder meer te danken was aan een herstel van de autoverkopen in China. ING vreest wel dat de opkomst van Chinese autofabrikanten die tegen lage kosten produceren er op termijn voor kan zorgen dat de omzetgroei van Volkswagen vertraagt. De winst na belastingen daalde van €2,9 mrd naar €2,1 mrd en de operationele winstmarge bedroeg 6%. Volkswagen rekent voor dit jaar op een omzetstijging van 8% tot 13% en een aangepaste operationele winstmarge van 7% tot 8,5%.
Op de huidige koers wordt het aandeel Volkswagen verhandeld op een koers-winstverhouding van 4,2 en biedt het een dividendrendement van 19,1%. Het grootste risico vindt ING dat de reputatie van Volkswagen de afgelopen jaren een flinke deuk heeft opgelopen en dat aandeelhouders in het verleden dikwijls niet erg hoog op het prioriteitenlijstje stonden. Daarnaast is Volkswagen niet duurzaam en zal dat naar verwachting op korte termijn ook niet worden.