Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Tip van de Week Koen Lauwers, 2 jan 2023 09:15

Herstelkandidaat | Softwaregigant in de uitverkoop na een missertje

0 0 Leestijd ongeveer

De beurswaarde van de Tip van de week is het voorbije jaar nagenoeg gehalveerd, mede door een geplande overname die door de markt niet werd gewaardeerd. Het aandeel heeft daarmee nu een acceptabele prijs.

Adobe Systems, met hoofdzetel in Californië, is een aanbieder van grafische software die algemeen wordt beschouwd als de standaard in de creatieve industrie. Van de drie productgroepen is Digital Media veruit de grootste. Het gaat daar om software voor het bewerken van digitale content die in hoofdzaak wordt gebruikt door mediabedrijven en marketingbureaus maar ook door particulieren. Gekende merknamen in dit segment zijn onder meer Photoshop, InDesign, Illustrator, Premier en Acrobat. Digital Media staat in voor 73% van de groepsomzet en de afdeling groeide in het derde kwartaal met 16% bij constante wisselkoersen.

Naast het creëren van content heeft Adobe ook producten in het gamma voor het meten van de impact ervan. Die zitten gegroepeerd in de afdeling Digital Experience, goed voor ongeveer een kwart van de omzet en een groei van 15%. Het gaat om analyse-tools die de effectiviteit van marketingcampagnes meten en worden ingebouwd bij het opmaken van advertenties. Publishing is de kleinste afdeling (2% van de omzet) met professionele printoplossingen voor drukkerijen en grafische professionals.

Bedrijfsmodel van Adobe

Adobe hanteert het bedrijfsmodel ‘Software as a Service’ (SaaS) waarbij de producten in het gamma via een abonnementsformule worden aangeboden. Dit betekent dat de inkomstenstroom tamelijk goed voorspelbaar is. In dit model is schaalgrootte belangrijk want door de relatief lage vaste kosten leidt een hogere omzet automatisch tot een hogere winstgevendheid. De winstmarges in de software-industrie zijn traditioneel hoog, maar met een operationele marge van 33% scoort Adobe bovengemiddeld. In de voorbije vier jaar heeft Adobe elk kwartaal de consensusverwachtingen overtroffen.

Onder meer door hogere marketinguitgaven en investeringen in onderzoek en ontwikkeling stegen de operationele uitgaven in het pas afgelopen boekjaar met 14%. Ook Adobe zal wat overtollig verkooppersoneel laten gaan, maar de afvloeiingen gaan lang niet zo ver als bijvoorbeeld bij Amazon en Meta. De dominante marktpositie van Adobe en het gebruik van gebundelde softwarepakketten betekent ook dat klanten niet zomaar kunnen overstappen naar een concurrerend product, als dat al bestaat. De klantentrouw ligt dus erg hoog. Adobe schat dat de totale markt voor de producten in zijn segment tegen 2024 zal oplopen naar $205 mrd. Op langere termijn kan ook het metaversum een groeipool worden voor Adobe bij het creëren van content.

Adobe bleef in 2022 niet gespaard van de toch wel zware correctie onder de technologie-aandelen. Daarbij zorgde de oplopende rente voor een lagere actuele waarde van de toekomstige kasstromen. Op de piek van eind 2021 werd Adobe aan $700 verhandeld en noteerde het aandeel tegen meer dan 50 keer de verwachte winst. Dit was niet houdbaar en de correctie heeft de waardering weer naar aanvaardbare niveaus gebracht.

De softwaregroep kreeg in 2022 tegenwind van een sterke dollar. Die had volgens Adobe een negatieve impact van $175 mln op de nettowinst. Het laatste kwartaal van het boekjaar 2021-’22 leverde wel een goed rapport op: omzet ($4,53 mrd) perfect in lijn met de analistenconsensus en $3,60 winst per aandeel tegenover een gemiddelde analistenverwachting van $3,50.

Aandeel Adobe onderuit

De grootste koerstik kreeg Adobe na de bekendmaking van de overname van de niet beursgenoteerde sectorgenoot Figma. Dit bedrijf is gespecialiseerd in software voor het ontwerpen van gebruikersinterfaces van andere software en mobiele apps. Adobe beschikt met XD over een gelijkaardig product dat geïntegreerd kan worden in onder meer Photoshop en Illustrator. Dit laat toe om animaties en interactieve prototypes te maken voor web- en mobiele applicaties.

Adobe wil de gebruikersbasis van het eigen product en dat van Figma samenvoegen naar één platform en ziet mogelijkheden tot kruisverkopen en kostensynergiën.

Vanuit operationeel standpunt houdt de overname dus steek, alleen oordeelt de markt dat het financiële plaatje niet klopt. Adobe betaalt $20 mrd voor Figma en dat is maar liefst 50 keer de verwachte omzet van 2022 van het private bedrijf ($400 mln). Een jaar eerder deed Figma nog een kapitaaloperatie die het bedrijf op de helft waardeerde. Men kan zich dus afvragen waarom Adobe zoveel betaalt terwijl de waarderingen van de technologiebedrijven de voorbije twaalf maanden eerder zijn gedaald in plaats van gestegen.

In het verleden toonde Adobe zich juist heel gedisciplineerd wat betreft de financiële kant van overnames. Bovendien zal Figma pas in het derde jaar na de overname aan de winst per aandeel van Adobe bijdragen. Op 15 september, de dag van de bekendmaking van de overname, verloor Adobe $30 mrd aan beurswaarde. De deal is nog niet helemaal rond want ook de mededingingsautoriteiten moeten nog hun zegje doen.

Aandeel Adobe nu interessant gewaardeerd

De omzetprognose voor het net gestarte boekjaar bedraagt $19,1-19,3 mrd tegenover een de consensusverwachting van $19,4 mrd. Adobe geeft een winstprognose per aandeel van $15,15-15,45, precies in lijn met de analistenconsensus van $15,31 per aandeel. Het aandeel noteert nu tegen 21,5 keer de verwachte winst van komend boekjaar. Dit lijkt misschien niet heel goedkoop, maar een jaar geleden was het nog ruim dubbel zo duur. Bovendien bedraagt de verwachte groei van de winst per aandeel de komende drie jaar 14%.

Adobe beschikte na het derde kwartaal over $5,8 mrd aan cash en investeringen op korte termijn. Daar stond een schuld van $4,1 mrd tegenover. De overname van Figma zal, indien goedgekeurd, worden betaald door een combinatie van cash en de uitgifte van nieuwe aandelen. Er is dus geen gevaar dat de schuldgraad hoog zal oplopen. Een mooie herstelkandidaat voor 2023 en vandaar de eerste Tip van de week van het nieuwe jaar.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ