CEO Fastned | ‘Als alle aannames kloppen, gaat de omzet keer 250’
De uitbater van snellaadstations Fastned zit middenin de energietransitie. De elektrische auto wint snel terrein en Fastned wil daarvan profiteren door zijn netwerk in 2030 te hebben verviervoudigd. Het bedrijf houdt kantoor op de bovenste verdieping van het voormalige Casa 400-hotel bij het Amstelstation in Amsterdam. Het betreft een groot oppervlak, maar door de forse groei heeft Fastned ook al beneden in hetzelfde pand ruimte gehuurd. Langezaal straalt gedrevenheid uit zodra voor het eerst het woord ‘groei’ valt.
Fastned had eind derde kwartaal 214 stations. Dat moet naar meer dan vierhonderd eind 2024 en dan naar duizend in 2030?
“Het aantal stations groeit nu bijna dagelijks. In Frankrijk hebben we begin dit jaar opnieuw een grote tender gewonnen. Mede hierdoor staan er nu dertig bouwprojecten tegelijkertijd in de steigers. We willen ieder jaar het bouwtempo opvoeren. Ieder land vraagt een andere aanpak in de gehele keten, van het vinden van een locatie tot het komen tot ontwikkeling. Dat maakt het proces voor ons complexer en tijdrovender. In het beste geval duurt het circa anderhalf jaar voordat een station operationeel is, maar meestal nog wel een jaar langer.”
Hoe ziet u het concurrentieveld?
“Vanwege de hoge kapitaalintensiteit zijn er weinig kleine spelers. De grotere spelers zijn enkele lokale en een klein aantal pan-Europese bedrijven. Binnen deze laatste groep hebben wij inmiddels een sterke positie. In de afgelopen tien jaar hebben wij een concept ontwikkeld dat ontzettend goed in de markt staat qua dienstverlening. Olie- en energiebedrijven zien het neerzetten van een laadpunt meer als een oliepomp of wandcontactdoos. Automakers als Tesla zijn succesvoller in het aanbieden van snellaadinfrastructuur. Zij hebben meer kennis en ook de noodzaak een goed product te leveren om hun auto’s de weg op te krijgen. In de tenders zien we ze echter niet veel terug. Een bedrijf als Tesla wil vlug uitrollen en kiest daarom vaak de B-locaties. Gezien de forse marktgroei is dit eigenlijk geen bedreiging voor ons.”
Wilt u uitsluitend langs snelwegen zitten?
“Wij willen dat mensen zich bij de overstap naar een elektrische auto geen zorgen hoeven te maken over het aantal snellaadpunten. Wij willen daar zitten waar veel verkeer langs rijdt en er behoefte is aan snel opladen. Dat kan ook een drukke toegangsweg zijn naar de stad. Dan heb je een businesscase. Laden gaat steeds sneller en wordt dus steeds meer een gewone tankbeurt. Winkelen of eten terwijl je laadt verdwijnt dus steeds meer naar de achtergrond. De operationele kosten zijn vrijwel hetzelfde voor een grote goedlopende locatie als voor één lader op een parkeerplaats. Langs een toplocatie rijden wel drie keer zoveel potentiële klanten als bij een gemiddeld station.”
Hoe gaat de markt zich nu naar verwachting ontwikkelen?
“Het is in eerste instantie van belang hoe snel de penetratie van elektrische voertuigen zich ontwikkelt. De verwachting is dat dit van 2-3% nu naar 20-30% zal gaan in 2030 en rond de 40-50% in 2040. Het verschilt per land. Vervolgens kijk je naar welk deel van alle laadsessies gaat plaatsvinden langs drukke wegen. De verwachting is dat dit gaat groeien van 5-10% nu naar 30-40%, vooral ook omdat het laden steeds sneller gaat. Circa 70% van de mensen heeft in Nederland thuis geen mogelijkheid om een lader te plaatsen. In andere landen betreft dat circa 50%. Tot slot willen wij ons aantal locaties vervijfvoudigen. Vermenigvuldigen we al die aannames, dan gaat je omzet zo keer 250. En dan willen we ook nog het aantal laders per station uitbreiden van 4,7 naar 8 in 2030. Alleen via die weg kan aan de snel groeiende behoefte voor laden worden voorzien. Niet met hier en daar een lader in de stad.”
Wat gebeurt er als we allemaal tegelijk gaan laden?
“Het is interessant. Huishoudens gebruiken juist veel energie aan het begin en einde van de dag, terwijl het snelladen van een auto veelal gebeurt gedurende de dag als de zon schijnt. Daarmee zijn wij meer een stabiliserende factor op het stroomnetwerk. Schaarste aan onderdelen en personeel speelt veel minder bij snelladen omdat je een station bouwt waar duizenden autorijders gebruik van kunnen maken.”
De injectie van €75 mln van Schroders’ infrastructuurfonds komt vast zeer gelegen?
“Met de emissie van €150 mln februari vorig jaar konden we tot medio 2023 vooruit. Tijdens onze ‘Charging Day’ medio vorig jaar hadden we al aangegeven op zoek te zijn naar verdere financiering voor de volgende groeifase tot meer dan 400 stations eind 2024. Schroders Capital was bereid €75 mln te investeren en ook nog eens tegen een premie op de beurskoers. Zij onderschrijven onze groeistrategie en hebben aangegeven ook in verdere emissies geïnteresseerd te zijn. Dat is een heel fijne financiële ondersteuning en een prettig signaal. Met die €75 mln is ons doel van meer dan 400 stations eind 2024 gefinancierd. De kas en balanspositie zien er heel solide uit.”
Doel is in 2023 een positieve underlying company ebitda te realiseren. Weet Fastned vervolgens ook nog de rentelasten te dekken, dan is de operationele kasstroom neutraal. Dit alles wordt gedragen door steeds meer elektrische auto’s op de weg, die een inherente vraag naar snelladen hebben.