Dividendgroeiers | Onbetwiste marktleider geeft concurrentie nakijken
Sysco is met een jaaromzet van $68,6 mrd de grootste distributeur van voedingsmiddelen ter wereld. Het heeft 17% in handen van de immense Amerikaanse food-servicemarkt van circa $300 mrd. Concurrent US Food volgt op ruime afstand met een marktaandeel van 11%. De VS vertegenwoordigen ruim 70% van de concernomzet. Daarnaast is Sysco actief in Canada, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk en Zweden en heeft het kleinschalige activiteiten in Latijns-Amerika.
Afnemers zijn vooral restaurants, ziekenhuizen en scholen. De Noord-Amerikaanse markt kent een bescheiden groei, heeft lage toetredingsdrempels en is zeer competitief. Daardoor zijn de winstmarges vrij laag. Sysco treedt echter op als consolidator en wint marktaandeel.
Waarom beleggen in het aandeel Sysco
Op de investeerdersdag in 2021 werd een nieuwe strategie gelanceerd, die als doel heeft om de omzetgroei te versnellen. Daarbij wil het bedrijf tegen eind volgend jaar 1,5 keer zo snel als de markt groeien en moet de winst per aandeel ruim 30% boven het pre-coronaniveau van 2019 uitkomen. Investeringen in digitalisering, marketing en logistiek dienen de klantervaring te verbeteren en daarmee de groei te stimuleren.
Tegelijkertijd streeft Sysco naar een kostenreductie van $750 mln. De groothandel ligt op koers om de doelstellingen te halen. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2023, dat eind juni eindigt, werd de omzet met 16,2% opgevoerd. Op de Amerikaanse thuismarkt steeg de omzet met 17%, ruim boven de marktgroei van 12%.
Prijskracht
In de sector is er momenteel veel tegenwind door de hoge inflatie. De inkoopkosten van de producten die Sysco verkoopt stegen met 9,7%. Het bedrijf kon dit echter moeiteloos doorberekenen en wist de brutomarge daardoor met 18 basispunten te verbeteren naar 18,2%. Ook de operationele kosten stijgen hard, mede door hogere lonen. Toch steeg het bedrijfsresultaat met 16,3% naar $734,3 mln. Positief is dat de internationale activiteiten ook goed beginnen te renderen: de operationele winst steeg met 67%. Na de sterke start spreekt het bestuur zijn vertrouwen uit in het behalen van de doelen voor dit jaar, ofwel een omzetgroei van minstens 10% en een toename van de winst per aandeel tussen de 26 en 35%.
Daarbij zou Sysco de marktgroei met circa een derde overtreffen. Uitgaande van een toename in het midden van de bandbreedte kan de winst per aandeel dit jaar uitkomen op $4,25. De wpa van $3,55 in 2019 wordt daarmee ruimschoots overtroffen. Ook de doelstelling van circa $4,60 in 2024 ligt binnen handbereik.
Recessiebestendig dividend
De hoge inflatie kan wel roet in het eten gooien. Consumenten zien immers hun koopkracht afnemen en zouden minder buiten de deur kunnen gaan eten. Vooralsnog is daar geen sprake van en doen restaurants (twee derde van de omzet) over het algemeen goede zaken. Recessiezorgen bij consumenten en bedrijven ziet Sysco nog niet terug in de vraag. In het verleden bleef de vraag tijdens een laagconjunctuur altijd goed overeind. Zo daalde de omzet van Sysco in de diepe recessie van 2008-2009 slechts met 1-2%. Wat dat betreft was de coronacrisis een uitzondering. Door restaurantsluitingen daalden omzet en bedrijfsresultaat tijdens de pandemiejaren met respectievelijk 14,6 en 44%.
Sysco bleef in de coronacrisis een goede kasstroom genereren en verhoogde opnieuw het dividend. Sinds de beursgang in 1970 neemt het dividend elk jaar toe. Dit jaar komt het dividend naar verwachting voor het 53ste jaar op rij hoger uit, op $1,96 per aandeel. Dit bijzonder fraaie dividendrecord van Sysco zal niet snel in gevaar komen. Dankzij zijn schaalgrootte heeft het bedrijf een concurrentievoordeel in huis en behaalt het hogere winstmarges dan sectorgenoten. Sysco heeft een vrij hoge leverage maar wil ten koste van alles zijn solide investment grade rating behouden.
Vergeleken met de piek tijdens de coronacrisis is de nettoschuld/ebitda-verhouding al duidelijk gedaald naar 3,1 en deze zal naar verwachting verder zakken richting de ten doel gestelde bandbreedte van 2,5-2,7. Tegelijkertijd ziet het bedrijf ruimte om circa $1,5 mrd naar de aandeelhouders terug te sluizen, in de vorm van dividend en inkoop van eigen aandelen. Vanaf 2015 is er meer dan $14 mrd teruggevloeid naar de aandeelhouders.
Overnamekansen
Ook blijft het bedrijf op overnamepad. Daarbij is het vizier onder meer gericht op distributeurs op de thuismarkt die gespecialiseerd zijn in een bepaalde keuken. Zo werd in 2021 de groothandel in Italiaans eten Greco & Sons overgenomen, waarmee $800 mln aan de jaaromzet en meer dan 8.000 klanten werden toegevoegd. Daarnaast ziet Sysco overnamekansen in onderontwikkelde markten als Canada en het Verenigd Koninkrijk. Verder zoekt het naar mogelijkheden om cash & carry-groothandelsvestigingen over te nemen in Latijns-Amerika.
Al met al lijkt de internationale expansie nog maar net begonnen. Ook op de thuismarkt moet nog een flinke consolidatieslag plaatsvinden; er zijn nog ruim 15.000 distributeurs actief. Sysco heeft al een pijplijn aan potentiële overnames en die zullen de autonome omzetgroei de komende jaren aanvullen.
Aandeel Sysco een aantrekkelijke dividendbelegging
Na de crash op het hoogtepunt van de coronapandemie is de koers weer ruimschoots verdubbeld. Het aandeel noteert tegen 17 keer de consensusschatting van $4,71 voor boekjaar 2024 en is daarmee zeker niet te duur. In de tien jaar voorafgaande aan de coronacrisis noteerde Sysco altijd tegen een flinke premie vergeleken met de S&P500.
Die is nu omgeslagen in een korting, want de index noteert tegen bijna 20 keer de verwachte winst voor dit jaar. Dat is niet terecht, gegeven de ongekende marktpositie en het defensieve karakter van Sysco. Het dividendrendement van 2,4% en het vooruitzicht van dividendgroei maken het aandeel ook voor inkomstenbeleggers attractief.
Fondscode (ticker) | SYY |
Beurs | NYSE |
Beurswaarde | $40,71 mrd |
K/w 23 (t) | 19,4 |
Dividendrendement | 2,40% |