Olie | Crack Spread op recordstand door onverzadigbare vraag
De winstmarge van deze raffinaderijen valt te berekenen door naar de prijzen van aardolie, diesel en benzine te kijken. Meestal gebeurt dit in de verhouding van 3 vaten aardolie die worden omgezet in 2 vaten benzine en 1 vat diesel. De winstmarge van raffinaderijen die hier uit voortvloeit, heet de 321 Crack Spread.
In de grafiek staat de Crack Spread met levering in maart 2023. Deze is tot de hoogste stand ooit opgelopen. Raffinaderijen kunnen de vraag naar benzine en diesel niet meer aan en kopen daarom geen olie meer in, iets wat je niet kunt zien aan de olieprijs. Doordat de economie diesel en benzine gebruikt en geen aardolie, volgt aardolie de prijs van diesel en benzine en niet andersom.
Te weinig capaciteit
Door de hoge wereldwijde vraag naar diesel en benzine is er te weinig capaciteit bij raffinaderijen en op meerdere plekken op de wereld (Verenigde Staten, Koeweit, Mexico, Nigeria en China) zijn projecten gaande om de capaciteit uit te breiden. Deze projecten zullen de vraag naar olie doen toenemen. Er kan immers meer diesel en benzine worden geproduceerd en dat betekent dat deze raffinaderijen meer olie zullen gaan opkopen.
Olie omhoog
Afgelopen week schetsten dan ook meerdere zakenbanken positieve vooruitzichten voor olie. Zo denkt Goldman Sachs dat als China volledig is heropend de olieprijs (Brent) in het derde kwartaal is gestegen tot $110. Dit is ruim 35% boven de huidige prijs.