Danone | Franse zuivel- en watergigant overtuigt nog niet
In lijn met de marktverwachting boekte Danone in het vierde kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 7%. Tegenover prijsverhogingen van 11,3% stond een negatief volume/mix-effect van 4,4%. Over heel 2022 is de omzet uitgekomen op €27,7 mrd, een toename van 7,8% op vergelijkbare basis.
De operationele winstmarge is verder teruggelopen van 13,7% naar 12,2%. De winst per aandeel voor bijzondere posten nam met 3,6% toe naar €3,43, iets beter dan de consensusraming van €3,35.
Verwachtingen
Hoewel de cijfers voldeden aan de verwachtingen heeft Danone nog veel werk te verzetten. Onder leiding van de in september 2021 aangetreden ceo Antoine de Saint-Affrique wil de Franse zuivel- en watergigant de omzetgroei aanjagen en de winstmarges verhogen. De groei van het bedrijf laat al langer te wensen over. Met uitzondering van 2015 was Danone niet in staat om een vergelijkbare omzetgroei van meer dan 3% per jaar te realiseren.
Dankzij de hoge inflatie lukt dat nu wel. Maar dit gaat wel steeds meer ten koste van de volumes. Vooral in de zuiveldivisie staan de volumes onder druk. Ook de verkopen van mineraalwater liepen in het vierde kwartaal duidelijk terug. Volgens UBS heeft het bedrijf zijn prijzen meer verhoogd dan de concurrentie en verliest het marktaandeel.
Om zijn marktpositie te verbeteren investeert Danone extra in marketing. Dat drukt de winstmarges, die ver verwijderd zijn van het pre-coronaniveau van 15,2%. Voor 2023 mikt de onderneming op een gematigde verbetering van de operationele marge en een autonome omzetgroei van 3% tot 5%.
Aandeel Danone op ‘houden’
De cijfers wijzen nog niet op een succesvolle turn around. Bij een k/w van 15 blijft voor het aandeel Danone het houdadvies gehandhaafd.