Veelbelovende belegging gaat profiteren van elektrische revolutie
De afgelopen jaren waren bepaald geen gouden periode voor auto-onderhoudsbedrijven. Tijdens de coronapandemie werkten veel mensen thuis en bleef de auto op de oprit of in de garage staan. Daar komt bij dat de rente extreem laag was. En waarom zou je veel geld uitgeven aan een reparatie als je tegen een heel aantrekkelijke financiering een nieuwe auto kunt kopen?
In beide zaken is in 2022 verandering gekomen. In Europa en de Verenigde Staten zijn er inmiddels alweer meer auto’s op de weg dan voor de virusuitbraak. En door de snel stijgende rente bedenken potentiële autokopers zich wel tweemaal voor ze hun huidige wagen inruilen.
Waarom het aandeel LKQ kansrijk is
Deze veranderingen spelen LKQ Corporation (LKQ) in de kaart. De onderneming is een van de grootste leveranciers van auto-onderdelen ter wereld. LKQ heeft ruim 1600 vestigingen in Noord-Amerika, Europa en Taiwan die er via de levering van duizenden verschillende onderdelen voor zorgen dat auto’s langer op de weg kunnen blijven.
Organische groei
Ondanks de lastige marktomstandigheden heeft LKQ de omzet vorig jaar op organische wijze met 4% opgeschroefd tot $12,8 mrd. Dat was voor het overgrote deel te danken van een groei van meer dan 11% op de Amerikaanse thuismarkt. In het specialiteitssegment waar het bedrijf een hoge marge haalt, tekende zich nog een daling af van 10%. De wijze waarop LKQ zich via overnames positioneert voor de toekomst, is echter minstens even belangrijk als groei op eigen kracht. Sinds de oprichting als ‘Like King and Quality’ 25 jaar geleden, heeft het concern meer dan 270 kleine en middelgrote overnames gedaan.
Een recent voorbeeld van deze strategie van kralen rijgen is de overname van Uni-Select. LKQ betaalde $2,1 mrd voor het Canadese bedrijf, dat in eigen land de een na grootste distributeur is van mechanische auto-onderdelen. Via 15 distributiecentra en 400 vestigingen bediende Uni-Select meer liefst 70.000 klanten.
De financiële positie laat toe de overname uit eigen middelen en via nieuwe leningen te financieren. Eind vorig jaar was de nettoschuldpositie van $2,3 mrd ongeveer 1,3 maal de ebitda. Bij veel bedrijven binnen de branche ligt die verhouding ruim dubbel zo hoog. De vrije kasstroom van ruim $1 mrd per jaar stelt LKQ in staat om de schulden in rap tempo af te bouwen. Daar komt bij dat schaal- en synergievoordelen die door de overname ontstaan, bijdragen aan een snellere winstgroei.
Door het in elkaar schuiven van de activiteiten kan de ebitda-marge van 8,2% van Uni-Select toegroeien richting de 13,4% van LKQ. Naar verwachting wordt de transactie in de tweede helft van dit jaar afgerond. Vanaf 2024 draagt de overname bij aan de winst en in de loop van volgend jaar heeft het bedrijf waarschijnlijk alweer voldoende financiële ruimte vrijgespeeld voor een nieuwe overname.
Elektrische kansen
De schaalgrootte die LKQ zo opbouwt geeft het bedrijf een groot voordeel op de concurrentie. Maar dat geldt ook voor de wijze waarop de onderneming zich in andere opzichten voor de toekomst positioneert. LKQ sorteert bijvoorbeeld al voor op de kansen die ontstaan als in de toekomst de batterijen van elektrische auto’s vervangen moeten worden. Als onderdeel van de strategie om zich in een goede uitgangspositie te manoeuvreren, heeft de onderneming in het voorjaar van 2021 Green Bean overgenomen. Dit bedrijfje is gespecialiseerd in het herstellen van het laadvermogen en de installatie van hybride batterijen. De technologie van Green Bean kan de levensduur verlengen en de betrouwbaarheid vergroten van de aandrijvingsbron in hybride modellen van onder meer Toyota, Honda, General Motors en Nissan.
LKQ is op dit vlak zijn tijd ver vooruit. De markt voor het recyclen van batterijen moet namelijk nog volledig tot bloei komen. Tesla – de eerste fabrikant die echt op grote schaal elektrische auto’s bouwde – hanteert veelal een garantieperiode van acht jaar of 100.000 mijl (circa 160.000 kilometer). De productie bij de autobouwer kwam echter pas rond 2017 goed op gang. Het gaat dan ook zeker nog enkele jaren duren voordat batterijen op grote schaal vervangen moeten worden.
De wijze waarop LKQ voorsorteert op de elektrische omslag, kan de koers in twee opzichten in beweging zetten. In de eerste plaats tekent het zich uit dat de omzet- en winstverwachtingen gaan stijgen als de markt voor batterijvervanging bij meer beleggers op de radar komt te staan. Daar komt bij dat LKQ nu al de aandacht trekt van grote fondsen en andere investeerders die inspelen op de duurzaam beleggen en circulaire trends. Er komt steeds meer aandacht voor ondernemingen die allerlei producten een tweede leven geven. Dat doet het bedrijf overigens nu al via het uitvoeren van reparaties en het leveren van onderdelen waarmee auto’s langer op de weg blijven.
Aandeel LKQ nu aantrekkelijk gewaardeerd
De premie van het elektrisch groeipotentieel is nog niet in de koers terug te vinden. Het aandeel LKQ wordt verhandeld voor 14,5 maal de voor 2023 verwachte winst per aandeel van $4,00. Ook als geen rekening gehouden wordt met de elektrische groeimogelijkheden, kan dat bedrag de komende jaren met gemiddeld circa 10% toenemen. De vrije kasstroom ligt in lijn met de nettowinst. Deze middelen worden zowel gebruikt voor investeringen in overnames en nieuwe groei, maar ook gedeeld met beleggers.
In het najaar van 2021 heeft het bedrijf een kwartaaldividend ingevoerd van $0,25, dat een jaar later werd verhoogd tot $0,275 (1,9%). De beproefde overnamestrategie en de slimme positionering op de batterijmarkt maken samen met het vooruitzicht van een gestaag groeiend dividendrendement LKQ tot een veelbelovende belegging.