Instapmoment voor aantrekkelijk en recessiebestendig kwaliteitsbedrijf
In de enorme gezondheidszorgmarkt is The Cooper Companies (‘Cooper’) ogenschijnlijk maar een bescheiden speler. Het Amerikaanse bedrijf boekte vorig jaar een omzet van $3,3 mrd en telt circa 14.000 medewerkers. Maar het heeft wel 25% van de mondiale (zachte) lenzenmarkt in handen, goed voor een tweede plek achter marktleider Johnson & Johnson, die 39% van de markt controleert. De derde grote speler Alcon heeft een marktaandeel van 24%.
Daarnaast is Cooper actief met medische instrumenten en behandelingen specifiek gericht op gezondheidszorg voor vrouwen, bijvoorbeeld op het gebied van vruchtbaarheid. Naast Johnson & Johnson komt het hier spelers tegen als Medtronic, Hologic en Vitrolife Group. Beide markten zijn competitief, maar kennen een structurele groei en hebben hoge toetredingsdrempels.
De lenzentak ‘CooperVision’ vertegenwoordigt twee derde van de omzet en realiseerde vorig jaar een omzetgroei van 11%, waarmee de totale marktgroei van ruwweg 9% werd overtroffen. De overstap van gewone lenzen naar zachte daglenzen gemaakt van siliconenhydrogel, die meer zuurstof doorlaten, is op dit moment een van de belangrijkste drijvende krachten achter de groei van de lenzenmarkt. Dit jaar zal de lenzenmarkt naar verwachting wederom met een percentage aan de bovenkant van de bandbreedte van 5-9% toenemen en rekent Cooper op een verdere bescheiden stijging van het marktaandeel.
Aandeel Cooper kan profiteren van structurele trends
De langetermijntrends zijn gunstig. Naar schatting heeft de helft van de wereldbevolking tegen 2050 bijziendheid (myopie), tegen ongeveer 34% vandaag en nog maar 22% begin deze eeuw. Dat betekent dat er de komende decennia ruim twee miljard potentiële klanten bijkomen. Hieraan liggen meerdere oorzaken ten grondslag, waaronder meer schermtijd en minder tijd buitenshuis, vooral onder kinderen. Cooper speelt hierop in met tal van innovaties, zoals speciale lenzen die bijziendheid kunnen afremmen.
De speciale zachte lens is het eerste en enige door de FDA goedgekeurde product voor kinderen van 8-12 jaar. Andere recente innovaties zijn multifocale lenzen en corrigerende, torische lenzen. Hierdoor neemt de toegevoegde waarde toe en kan Cooper hogere prijzen rekenen. Dat komt de marges ten goede. De lenzentak is dankzij zijn terugkerende omzet vrij recessiebestendig.
Ook de tweede tak, CooperSurgical, profiteert van gunstige langetermijntrends. De markt voor vruchtbaarheidsbehandelingen voor vrouwen heeft een omvang van ongeveer $2 mrd en groeit met 5-10% per jaar. Vrouwen krijgen op latere leeftijd kinderen. De gemiddelde leeftijd waarop een vrouw in de VS en in verschillende andere ontwikkelde landen voor het eerst moeder wordt ligt nu op een recordhoogte van 30 jaar.
Bovendien wordt de markt gestimuleerd door een betere toegang tot vruchtbaarheidsbehandelingen en een verbeterd productaanbod zoals cryopreservatie. Naar schatting kampt circa 15% van de paren in de vruchtbare leeftijd met vruchtbaarheidsproblemen en worden er jaarlijks meer dan 750.000 baby’s door vruchtbaarheidsbevorderende maatregelen geboren en dit aantal neemt toe. Ook de vraag naar de medische apparaten voor vrouwenzorg is sterk. Per saldo boekte deze divisie vorig jaar een autonome omzetgroei van 15%.
Hogere outlook
Cooper is dit jaar beter begonnen dan verwacht en heeft daardoor zijn outlook opwaarts bijgesteld. Het bedrijf voorziet een jaaromzet binnen een bandbreedte van $3,5 mrd en $3,6 mrd, wat neerkomt op een autonome stijging van 7-9%. CooperVision groeit met 8-9% en CooperSurgical met 5-7%. De aangepaste winst per aandeel komt naar verwachting uit op $12,60 tot $12,90. Eerder ging het bedrijf uit van een autonome groei van 6-8% en een winst per aandeel van $12,30 tot $12,60.
Cooper houdt bij zijn ramingen rekening met een milde recessie. Vergeleken met 2022 ($12,42 per aandeel) is de verwachte winststijging per aandeel beperkt. Voornaamste boosdoener is de duurdere dollar, want de lenzenmaker betrekt 60% van zijn omzet in Europa en Azië. Daarnaast zullen de rentelasten verdubbelen en heeft Cooper zoals veel bedrijven te maken met hogere loon- en transportkosten. Die kan het overigens wel op termijn doorberekenen.
Zoals het er nu naar uitziet valt het negatieve valutakoerseffect halverwege dit jaar weg, zodat het bedrijf in de tweede jaarhelft weer denkt terug te keren naar een dubbelcijferige groei van de winst per aandeel.
Investeringen en overnames
Cooper keert slechts een miniem deel van de winst uit en blijft zijn kastroom investeren in capaciteitsuitbreidingen. De kapitaalinvesteringen in onder meer nieuwe distributie- en productiefaciliteiten verdubbelen dit jaar naar circa $400 mln. Vooral in de markt voor lenzen en vruchtbaarheidsbehandelingen ziet het bedrijf veel groeimogelijkheden. Ook blijft het op overnamepad. Het gaat daarbij om kleinere aanvullende overnames die het distributienetwerk of producentaanbod versterken, maar ook om grotere vissen.
Zo werd vorig jaar de overname aangekondigd van de vrouwenzorgdivisie van Cook Medical, actief op het gebied van verloskunde en vruchtbaarheidsbehandelingen. Aan de acquisitie hangt een prijskaartje van $875 mln en deze zou op basis van de cijfers over 2021 circa $158 mln aan omzet toevoegen en $0,60 aan de winst per aandeel. Het is nog wachten op de definitieve goedkeuring van de toezichthouders.
Koers van Cooper biedt mooi instapmoment
Vergeleken met de koerspiek in 2021 staat het aandeel The Cooper Companies circa 29% lager. Dat levert voor beleggers een goed instapmoment op voor de langere termijn. Zonder rekening te houden met overnames kan de winst per aandeel in de komende jaren met dubbele cijfers toenemen. Voor een kwaliteitsbedrijf dat actief is op aantrekkelijke groeimarkten is de koers-winstverhouding van 22 voor 2024 niet te hoog.
Fondscode (ticker) | COO |
Beurs | NYSE |
Beurswaarde | $16,0 mrd |
Wpa ’22 (t) | $12,42 |
Wpa ’23 (t) | $12,90 |
Koers-winstverhouding 2023 (t) | 25,2 |
Dividendrendement | 0,02% |