Basic-Fit | Sportschooluitbater groeit hard maar oogt duur
In 2022 groeide het aantal nieuwe vestigingen met 185 tot 1200 (+18%). Dit hadden er meer kunnen zijn maar Basic-Fit kreeg af te rekenen met vertragingen bij het verkrijgen van bouwvergunningen voor nieuwe clubs. De grootste groei was er in Spanje (+61%) en in Frankrijk (+23%) en dit zal ook in 2023 zo zijn. Vorig jaar werden voor het eerst drie clubs in Duitsland geopend.
De groep mikt voor dit jaar op minstens 200 nieuwe clubs en de langetermijndoelstelling van 200 tot 300 nieuwe openingen per jaar blijft overeind. Na tien weken in 2023 staat de teller al op 64 bijkomende vestigingen. Het ledenbestand van Basic-Fit steeg vorig jaar met 51% naar 3,35 miljoen. Op 13 maart was dit cijfer aangegroeid tot 3,58 miljoen. Kanttekening daarbij is dat het eerste kwartaal altijd het sterkste van het jaar is.
Historische omzetkaap lonkt
De groepsomzet kwam vorig jaar met €794,6 mln net iets onder de consensus uit. De onderliggende bedrijfswinst of ebitda lag er met €203,8 mln iets boven. De ebitda-marge klom naar 25,6% tegenover 9,3% een jaar eerder. De nettowinst zonder eenmalige elementen bedroeg €11,3 mln of €0,17 p.a. tegenover een verlies van €1,49 p.a. een jaar eerder.
De netto schuld dikte aan van €548 mln naar €694 mln maar bleef binnen het met de schuldeisers afgesproken maximum. Basic-Fit had eind vorig jaar €44 mln in kas en beschikt inclusief ongebruikte kredietfaciliteit over €143 mln aan liquiditeiten. Er komt op korte termijn alvast dus geen nieuwe kapitaaloperatie.
Basic-Fit verwacht dit jaar de omzetkaap van €1 mrd te ronden, wat een groei met minstens 20% impliceert. Het management geeft geen voorspellingen op het vlak van winstgevendheid maar met een toegenomen schaalgrootte en lagere kosten moet een ebitda-groei met 40% mogelijk zijn. Ik mik voor 2023 op een winst exclusief eenmalige elementen van €0,51 per aandeel.
Aandeel Basic-Fit op ‘houden’
Basic-Fit is een groeibedrijf, maar is na de koersstijging van de voorbije weken niet goedkoop (verwachte k/w van 68). Het valt af te wachten hoe de consumenten de doorgevoerde prijsverhogingen zullen verteren in het geval van een recessie. Dus voor het aandeel Basic-Fit geen verandering van het houdadvies.
Een Premium-abonnement kost €29,99 en kan in alle 1200 clubs in heel Europa worden gebruikt. Het aantal Premium-abonnees klom vorig jaar naar 34% tegenover 23% een jaar eerder. Dit moet toelaten om de gemiddelde omzet per gebruiker (momenteel €22,86) te verhogen. Basic-Fit streeft dit jaar naar 45 tot 50% Premium-leden.