Stellantis I Hoe kijkt u nu aan tegen dit aandeel?
Stellantis, ontstaan uit een fusie tussen Peugeot en Fiat Chrysler, wist in 2022 mooie cijfers te presenteren. De omzet steeg op jaarbasis met 18% naar €179,6 mrd. Dalende autoverkopen in Europa door onder andere chiptekorten werden gecompenseerd door hogere verkoopprijzen. Met een verbetering van de ebit-marge van 11,9% naar 13% stelde het bedrijf niet teleur.
De nettowinst steeg met 26% naar €16,8 mrd (€5,31 per aandeel) en de vrije kasstroom bedroeg €10,8 mrd. Beleggers ontvangen €1,34 aan dividend per aandeel (dividendrendement 8,4%). Daarnaast wordt er voor €1,5 mrd (2,9% van de beurswaarde) aan eigen aandelen ingekocht.
Aandeel Stellantis blijft koopwaardig
Stellantis mikt tegen 2030 op een omzet van €300 mrd. De vrije kasstroom dient daarbij op te lopen naar €20 mrd per jaar. Aanjager van de resultaten moet de verkoop van elektrische voertuigen worden. In 2022 verkocht de groep 288.000 volledig elektrische voertuigen het doel voor 2030 is 5 miljoen stuks. Behoorlijk wat werk dus nog te verrichten. Bij een geschatte k/w 2023 van slechts 4 blijft het aandeel Stellantis koopwaardig.