Tonies | Baillie Gifford geeft speelgoedfabrikant als tip
Volgens Baillie Gifford heeft de markt van speelgoed voor kinderen onder de tien jaar de afgelopen vijftig jaar weinig innovatie en marktverstoringen gezien. Jonge kinderen spelen nog altijd met speelgoed waar hun ouders ook mee zijn opgegroeid.
Om daarin verandering te brengen richtten twee Duitse vaders in 2016 Tonies op. Hun doel was om kinderen op jonge leeftijd niet te lang achter een scherm te laten zitten. De vaders bedachten de Toniebox, een zachte, onbreekbare luidspreker in de vorm van een kubus met daarin een bluetooth-ontvanger waarop een poppetje (Tonie) geplaatst kan worden.
Deze Tonies kunnen verhalen, slaapliedjes of andere muziek afspelen. Naast eigen bedachte figuren zijn er ook via licentieovereenkomsten figuren van Barbie, Peppa Pig en Gruffalo. Het doel is dat het speelgoed eenvoudig genoeg is voor peuters om het zelf te bedienen. Door de kubus te kantelen gaat het volume bijvoorbeeld omhoog of omlaag.
Wat Baillie Gifford aanspreekt aan Tonies zijn de terugkerende inkomsten. Iedereen die de luidspreker koopt neemt vaak ook meerdere Tonies af. Volgens Baillie Gifford wordt er elke twee seconde een Tonie verkocht. Het afgelopen jaar groeide het aantal verkooppunten van 6.300 naar bijna 7.000 en nam de omzet van Tonies met 37% toe naar €258 mln.
Voor dit jaar rekent het bedrijf op een omzet van €354 miljoen. Net als zijn gebruikers is Tonies nog vrij jong en denkt Baillie Gifford dat er niet veel voor nodig is voor het bedrijf om de komende vijf jaar in waarde te verdubbelen. De analisten zien vooral potentieel in de VS, waar het management van Tonies goede vooruitgang boekt om voet aan de grond te krijgen.