Beter Bed | Retailer valt beetje bij beetje in slaap
Beter Bed boekte over het eerste kwartaal een omzet van €63,5 mln (+5,1%). Online maakt 17% van de omzet uit, tegen 18,3% over geheel 2022. De omzetgroei valt de markt wat tegen en blijft ver weg van de door Beter Bed nagestreefde jaarlijkse groei van 20%+ tot en met 2025.
Natuurlijk zit de macro-economische omgeving niet mee, met druk op de koopkracht en nu ook nog dalende huizenprijzen. Ceo John Kruijssen wil deze doelstelling echter nog altijd niet loslaten.
Orders wel behoorlijk
Het is niet zo dat Beter Bed op een hellend vlak staat. De autonome ordergroei beliep een niet slechte 9,5%, wat vergeleken met een jaar terug resulteerde in stabiel orderboek van €19,5 mln. Online zag de orderontvangst met dubbele cijfers groeien.
Minder goed blijft gaat het nog steeds met de tak ‘New Business’. Door een zwakke prestatie van nationale en internationale onafhankelijke retailers en vertragingen bij twee productlanceringen daalde de omzet hier andermaal met 6,7% (2022: min 6,3%).
Omzetcijfers Beter Bed | ||
in € mln | 2023 | 2022 |
Benelux | 59,7 | 56,4 |
New Business | 3,8 | 4,1 |
Totaal | 63,5 | 60,5 |
Onder New Business valt de groothandelstak DBC. Afnemers zijn hier onder meer Ajax, Europarcs, KNVB en TUI. Herstel is hier nog niet in zicht, want de orderontvangst daalde zelfs met 10,1%.
Beter Bed claimt wel succes te hebben geboekt met de introductie van een collectie voor de hotelbranche. DBC maakt overigens nadrukkelijk onderdeel uit van de groeistrategie van Beter Bed, dus daar moet wat gebeuren.
Aandeel Beter Bed op ‘houden’
Beter Bed blijft zoals we gewend zijn positief en voorziet voor dit jaar een hogere omzet bij een stabiele brutomarge. Naast het feit dat de omzetdoelstelling voor 2025 van ruim €400 mln (2022: €229,4 mln) ver weg is, geldt dat ook voor de nagestreefde ebitda-marge van 16-19% in dat jaar.
Vorig jaar daalde deze marge zelfs van 15,3% naar 13,4%. Bij een k/w van 11 volstaan wij voor het aandeel Beter Bed voor nu met een houdadvies.