Nestlé | Voedingsmiddelenconcern presteert beter dan verwacht
Nestlé pakte uit met een sterke trading update over het eerste kwartaal. De omzet steeg met 5,6% naar CHF23,5 mrd. Daarbij lag de autonome groei op 9,3%, terwijl analisten gemiddeld genomen uitgingen van een plus van 7,2%. Om de significante kostenstijgingen te compenseren verhoogde het bedrijf de prijzen met 9,8%. Toch viel het effect op de afzet mee. De autonome omzetgroei exclusief prijsverhogingen lag op -0,5%. Dat is een stuk beter dan de min van 2,6% in het vierde kwartaal, waar beleggers toen negatief op reageerden.
Dat Nestlé nu de prijzen fors kan optrekken zonder al te veel volumeverlies, illustreert de sterke marktpositie van het Zwitserse concern. Prijsverhogingen zijn noodzakelijk om de brutomarge uit het slop te trekken, want die is vorig jaar vanwege de hoge kosteninflatie met 260 basispunten gedaald naar 45,2%.
De onderneming geeft geen concrete winstcijfers maar handhaaft wel de verwachting voor heel het jaar: een autonome omzetgroei van 6-8% en een onderliggende operationele winstmarge van tussen de 17% en 17,5%. Dit moet resulteren in een toename van de winst per aandeel in constante valuta met 6-10%, in lijn met de langetermijndoelen voor 2025. Tegen die tijd wil Nestlé ook terugkeren naar een operationele marge van 17,5-18,5%, waar die vorig jaar bleef steken op 17,1%.
Het aandeel op ‘koopwaardig’
Ondertussen blijft het bedrijf ook snoeien in de merkenportfolio, waarbij de focus steeds meer is gericht op snelgroeiende productcategorieën als koffie, diervoeding en dieetvoeding. Hierdoor is Nestlé in staat om harder te blijven groeien dan sectorgenoten Unilever en Danone. Onze winstraming voor 2023 van CHF5,16 per aandeel kan blijven staan. Voor een defensief groeiaandeel blijft het aandeel Nestle met een k/w van 22,5 koopwaardig.