Signify | Vrij broze outlook voor lampenproducent
Signify wist de toch al laaggespannen verwachtingen voor het eerste kwartaal niet waar te maken. De omzet daalde met 6,1% naar €1,68 mrd. Daarbij lag de autonome krimp op een stevige 9,1%. Dat was hoger dan de analistenconsensus van -8,7%. Het voor bijzondere posten aangepaste ebitda kwam uit op €149 mln, een daling van 20,2% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is de marge teruggelopen van 10,5% naar 8,9%, waar analisten rekenden op gemiddeld 9,5%. Hoewel de brutomarge licht steeg, was Signify niet in staat om de volumedaling op te vangen met lagere vaste kosten. Mede door een flink hogere belastingdruk daalde de nettowinst van €87 mln naar €28 mln.
Onzeker
Signify kampt nog steeds met een zwakke vraag in de consumentenmarkt en de markt voor binnenverlichting voor zakelijke gebruikers. Daarnaast is er sprake van een groeivertraging in de toeleveringsmarkt voor merkfabrikanten en ondervond de belangrijke Chinese afzetmarkt nog steeds de gevolgen van de coronamaatregelen.
Inmiddels is China weer heropend en trekt de economie aan. Signify herhaalt de verwachting dat het eerste halfjaar uitdagend blijft en het tweede halfjaar beter kan verlopen. De ebitda-verwachting blijft staan op 10,5% tot 11,5%, een lichte toename vergeleken met de 10,1% in 2022. Om dit te realiseren, moeten de volumes in de tweede jaarhelft duidelijk aantrekken.
Advies aandeel op ‘houden’
Dit lijkt ons onzeker, gezien de zwakke vraag in zowel de consumenten- als de professionele markt. Niet voor niets ging het aandeel met bijna 8% onderuit. De verlichtingsmarkt is cyclisch en zal vanwege de toenemende vraag naar energiezuinige verlichting wel weer herstellen. Op 7,5 keer de winst blijft een houdadvies voor het aandeel Signify gepast.