AB InBev | Bierproducent geeft Heineken het nakijken
Na één minder kwartaal zette AB InBev in de eerste drie maanden de puntjes terug op de ‘i’. De volumegroei bleef wel lichtjes onder de verwachtingen (+0,9% tegenover +1,0% marktinschatting). Geografisch bleven vooral Midden- en Zuid-Amerika onder de verwachtingen (respectievelijk -1,6 en -2,2% eronder) en wisten Noord-Amerika (+2,6%) en Azië-Pacific (+4,3%) in positieve zin op te vallen en ver boven de consensus uit te groeien.
Vooral de 9% autonome groei in Azië Pacific wijst op de heropening van de Chinese markt. Europa presteerde in lijn met de verwachtingen (+0,2%). AB InBev trok de bierprijzen forser op dan de markt had verwacht en wist zo met een autonome omzetgroei van 13,2% Heineken (+8,9%) in de schaduw te zetten. Geografisch bleef enkel Midden-Amerika onder de verwachtingen, maar blonken zowel Noord-Amerika, Europa als Azië-Pacific uit.
Bud Light-rel
De genormaliseerde bedrijfskasstroom (ebitda) klom autonoom met 13,6%, 800 basispunten (8%) boven de gemiddelde analistenschatting van 5,6%. Ook met de evolutie van de onderliggende nettowinst wist AB InBev Heineken te kloppen (+8,8% versus -3,4%). Voor boekjaar 2023 houdt de biergigant het op de ‘klassieke’ vork voor de ebitda-toename tussen 4 en 8 procent. Dat is dus geen aanpassing, ondanks de meer dan bevredigende start van het jaar. Misschien wil het bedrijf toch wat reserve inbouwen na de Bud Light-rel met transgenderrechten-activiste en TikTok-influencer Dylan Mulvaney, die conservatief Amerika tot een boycot van Bud Light deed oproepen.
Advies blijft ‘houden’
De koers bleef op peil na de cijfers. We blijven bij ons houdadvies voor het aandeel AB InBev op basis van de afgelopen maanden wat opgelopen waardering tegen 1,5 keer de boekwaarde en 19 keer de verwachte winst.
|
1Q2023 | 1Q2022 | ||||
Netto-omzet (in $ mrd) |
14,213 | 13,235 | ||||
Nettowinst (in $ mrd) | 1,310 | 1,204 | ||||
Biervolume (mln hl) | 140,5 | 139,3 |